FAD 2012

Fumble after dark.........Eventens event och nu skulle vi dit för första gången.
Vi hade spanat in väderrapporterna extremt noga inför denna lördag och det var inte helt lätt att veta vad vi skulle ha med oss i klädväg. Klart.se sa att det skulle regna i princip hela dagen, Yr.no var mer optimistisk, växlande molnighet och någon liten regnskur.
Vi packade bilen full, tur vi bara var 3 stycken.
På väg ner till Hjällbo passade vi på att stanna till vid vackra Nääs slott.
Det var ju en pusselmyst som jag gillar som var löst därnere: Nääs Slott
 
 
Här var faktiskt himlen lite, lite blå dessutom.
Vackert är det här i allafall!
Det får nog bli en tur neråt Alingsås framåt våren!
  
Vi ville gärna bli lite blötare så vi gav oss ut i ett grodparadis där jag först hoppade ner i de blöta och såg en mystisk ståltråd. Drog en stund i den alltmedans jag hoppades att det inte skulle läcka in i skorna, senaste goretexmodellen är inte lika bra som den förra......
Inget alls visade sig och frustrerad försökte jag stoppa tillbaks ståltråden igen. Då såg jag!!!!!!!
 
 
40 cm från mig låg denna best. Hur kunde jag missa den?????????
 
 
Riktigt rovgirig var den dessutom, som fått tag på stackars Doris i Hitta Nemo. Oj vad vi skrattade,
främst åt att jag totalt missade att se denna enorma "groda". För en groda var vad jag trodde vi skulle hitta.
När vi stod där och loggade med krokodilen kom en dam som gick stavgång, gåendes med raska steg.
Vi hade ingen chans att gömma undan något, så den fick ligga där mellan våra fötter medans vi hälsade artigt.
Vi sa några ord och sen hoppade hon till. Hon hade ju fått syn på vad som låg på gångbron. Liten snabblektion i geocaching kände vi oss tvugna till efter det.
 
Vi startade dagen hemma med strålande sol. Men ju närmare eventet vi kom destå sämre blev vädret.
Vi loggade några cacher i ösregn, bl.a en mycket passande, som gick ut på temat vatten. Skredet vid Krokeryd Ja, nog var det vatten alltid, lervälling i ån, regn uppifrån och allt var blött, Inte ens under bron var det torrt, men det var en bra gömma trots det.
Inte ville vi fika utomhus i ösregn, så det fick bli pizza istället. Hjällbo centrum fick besök av oss och även kyrkan, där vi träffade på 2 andra geocachare på väg till FAD, i en enorm buske. Jag såg bara benen och ville smyga fram, vem vet det kanske var några som pussades där, men Lena såg direkt på byxorna att de var ute i samma ärende som oss.
 
 
Så var det då dags för eventet! Vi parkerade och gick in.
Kollade lite på utställarna och träffade på lite kända ansikten. Kul!
 
Men vi hade även några andra mål så vi passade på att smita ifrån och ta några cacher till i väntan på mörkersläppet.
HÖKÄLLA 1 - Parken. Det fanns en hel serie vid Hökälla som Lena gärna ville ta.
 
 
Denna plats var riktigt fin men oj så blött det var. Tyvärr hittade vi inte heller gömman här så vi beslöt att fika istället.
 
Ja och sen var det ju det här med att fika i regn........Lagom till att kaffet hällts upp så började det droppa uppifrån. Tidningspappret vi hittade för att få torrt bord var snart inte så torrt längre.
 
 
Challenge #059G - How far can we reach? Denna kunde jag inte låta bli.
För att få logga denna cache krävs att du tidigare har hittat en cache inom det avstånd från 'How far can we reach?' som anges på FÖRSTA lediga rad i den fysiska loggboken.
Om en till hade loggat innan oss så hade jag kunnat ta Lenaborg som ligger i hagen bakom vårat hus. Sällan en challenge är så lätt.
 
Nu är det hög tid att bege sig åter till eventområdet.
Vi fick koordinaterna till alla eventcacher mycket smidigt och även om kön var lång så gick det snabbt.
Kl 18 släpptes vi ut genom enorma dörrar på ishallen.
Häftig känsla med alla lampor som man såg skumpa fram i skogen.
Mystarna var klart bäst, många roliga varianter fanns det.
 
 
 
Här fick vi varm glögg, men man var tvungen att alkotesta sig efteråt. En rolig myst!
 
 
 
 
Inte helt lätt att traska omkring med gummistövlar i terrängen som var, men gummistövlar var nödvändigt, även regnbyxor var bra att ha när man behövde kana nerför hala klippor. Ja, det var lerigt, stenigt, vått och halkigt. Våt slirig mossa på berghällar har jag respekt för......Inte blir det ju lättare i mörker i ficklampans sken.
Men det var samtidigt roliga timmar där i skogen, fast visst var det mycket slit för bara 2 loggade cacher. Nog borde det väl finnas ett sätt att få logga åtminstone några mer av cacherna även på nätet.
 
Trötta, efter att ha stärkt oss med lite inte helt varm glögg, så gav vi oss sen hemåt. Läser man inte infohäftets framsida så missar man även prisutdelningen......
Spännande var det i allafall att få vara en av 842 alias på detta enorma event!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Javisst, var det roligt att skita ner sig i mörkret och vätan. Mitt andra FAD. Ser redan fram emot nr 3. Hoppas vi ses där.

Svar: Hehe, sitter du och vaktar på min blogg! Var inte riktigt färdig med inslaget ens! Ja vist var det härligt!
Birgitta Jonsson

2012-11-05 @ 18:09:59
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: Lena Alteg

Jag skriver just nu oxå och tänkte kolla om du skrivit så jag kunde ta några kort ..... och det hade du ju tack

2012-11-05 @ 19:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0