Arboretum och en satelitantenn!

En gång för 7 år sedan blev vi visade en riktigt fin plats nämligen Remningstorp - Arboretum # 1
Den gången hade jag ingen aning om att geocaching ens existerade så denna dag var det dags för ett återbesök.
 
Här vid Acksjön, på Remningstorps marker, är en fantastisk massa konstiga, utländska träd planterade och längst ut på en udde i sjön finns en grillplats iordningställd. Många olika sorters granar fanns det, denna var en mycket glansig och mjukbarrad variant som inte var det minsta stickig, säkert helt underbar som julgran!
 
 
Detta träd var en japans lärk som tydligen var väldigt populär som bonsai.
 
 
Jag hade för mig att bonsaier var små miniträd.........
 
Ett valnötsträd med enorma gulnande löv
 
 
Självklart passade det bra med en fikapaus här denna gråmulna dag. Längst ut på udden fanns för 7 år sedan enorma ihåliga ekar till barnens stora förtjusning. Tyvärr var de nu borta men det var ändå fint
 
 
Dessutom ser vi något skymta mellan träden.........
 
 
Man får vara glad för det lilla! 1 minut sol är bättre än ingenting!
 
Vidare mot Satellitantenn
Man har ju besökt en del sådant de senaste åren så det var med förvåning vi anlände hit.
Mitt ute i en kohage stod denna tingest:
 
 
 
 
Men det var ingen satelitantenn. Den stora plåt konstruktionen är bara en sol reflektor till en solcells panel på sidan, som genererar ström som laddar ett batteri som står under pallen intill.
Detta driver sen en mätutrustning som mäter diverse hydrologiska data i jorden och skickar detta trådlöst till någon dator i närheten.
En kunnig cachare innan oss hade skrivit i sin logg vad saken var och det hade vi aldrig kunnat gissa tror jag.....
 
Tiden rinner iväg snabbt dessa kravlösa timmar, hemfärd via hornborgasjön där jag inte kunde låta bli att stanna till:
 
 
 
Höstens färger är så vackra!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena Alteg

Jag tycker att sattelit antennen ser ut att ha varit ett gammalt plåtvindskydd till typ hästar som blåst omkull.

2012-10-29 @ 17:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0