Hornborgasjön runt

Området runt Hornborgasjön är så vackert! Varför finns det inte fler cacher i det området kan man undra.
Kanske det inte bor några geocachare där bara. Några gömmor har jag kvar däromkring och denna dag var egentligen tänkt att åka bortåt lerdala till men de gömmorna ville Titti följa med på och då hon var sjuk valde vi hornborgasjön i stället.
En inte lika strapatsrik tur men det vara bara bra då jag vi båda var lite småförkylda.
Vi började dagen med Ytterberg.
 
 
En fin vandring längs sjön fick vi innan vi kom fram till en välbyggd tvåvånings fågelskådarplats. Här kunde man se diverse olika fågelarter, tyvärr är det inte min starkaste sida men jag såg iallafall svanar och två tranor......Det låter så mäktigt när de "flaffar" iväg för att flyga en bit bort till ett annat ställe på sjön.
 
 
Sen gav vi oss på några kvarvarande gömmor längs Flian på andra sidan sjön. De är tänkta att tas när man paddlar kanot men eftersom vi hade bilen istället fick vi improvisera.
 
Flian - Forssen var den första av de gömmorna. Här gick det att komma riktigt nära med bilen. Vi undrade mycket över skylten om militärt skyddsobjekt och förbudet att fotografera. Militären kan ju kamouflera men vi undrar ändå om inte skylten hamnat där av andra orsaker.......
En vacker plats där folk grillade och fiskade kräftor. Ser ni bron????
 
 
Den var vi ju tvugna att testa. Hyffsat kill i magen.......
Fast någon fors kunde vi inte hitta även om vattnet höll god fart!
 
Ser inte så otäckt ut men det var långt ner till vattnet och det svajade rejält!
 
Jag har ett väldigt bra vägvisarprogram i min gps. Fast ibland har den fel. Här tyckte den att jag skulle köra till Flian - gamla åfåran:
 
Undrar vad stugägaren tycker om jag brakar rakt genom trädgården och sen tar ett plums rakt över ån för att komma till rätt sida vattnet. Lustigt nog var det inte alls svårt att gå de 200 meter från stora vägen där vi parkerade i stället.....
 
Flianleden är en vandringsled från Petersburg i Skara till ån Flian och åter. Vi passade på att ta några av cacherna där också innan det blev dags att vända åter till väntande barn.
Just här passade det utmärkt med fika bokstavligt talat på flianleden.
 
 

Skogen var så vacker just här med stora stenar och lite trolsk stämning.
 

Ännu en bra förmiddag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0