Bland tomtar och troll samt lite vapen, en luffarkatt och en bortsprungen varg.......

Vissa turer jag gjort känns bättre än andra. Alla turer brukar bli bra men det finns ju dem som man kommer att minnas lite extra. 
Förra turen var en sådan som jag kommer att minnas länge!
 
Vi började dagen med att ge oss i kast med Lenas första multi: Kan du dina vapen?
Inte hade jag en aning att vi hade sådana vapenkunskaper!
Måste säga att ju längre jag har hållit på och cachat destå mer börjar jag uppskatta multicacher! Detta var en riktigt trevlig variant som jag verkligen uppskattade.
Målet för dagen var annars Luffarhotellet
 
Vi letade oss fram till Ryttarens torvströ fabrik längs krokiga småvägar och tog sen en promenad
längs den gamla smalspåriga järnvägen fram till gömman. Inte helt lätt att gå. Antingen var det låååånga kliv på syllarna som gällde eller också små korta däremellan......Men vackert var det i solskenet och inte en enda mygga!
 
 
Våren 1906 inleddes byggandet av Ryttarens torvströfabrik. Anläggandet av en torvbana
från fabriken till Ryttarens mosse påbörjades samtidigt.
Ryttaren var en av de större torvströfabrikerna i Sverige.
Vid högsäsong kunde upp till 200 personer vara sysselsatta vid fabriken och ute på mossen.
Eftersom så många arbetare krävdes var det vanligt att luffare kom hit och arbetade och därför byggdes det sk luffarhotellet ute på mossen.
 
 
Så här såg det ut en gång i tiden.........
 
 
Numera finns bara en massa sängskelett och lite småsaker kvar på platsen.
 
Väl åter vid fabriksbyggnaden fick vi sällskap en en nyfiken katt! Vi passade på att packa upp vår medhavda fikakorg alltmedans vi började fundera över varför i hela friden katten jamade så förfärligt........
Det visade sig att det var en äventyrlig kisse
 
 
Högt, högt under taket satt han och jamade.......Vi gjorde en räddningsaktion men kissen bara klättrade längre upp. Hoppas han klarade sig ner när vi åkt.
 
Vidare till  Lill-Annas stuga
 
 
Vilket träd! Skäggigt värre! Häftigt att se.
 
 Bränneriet var nästa mål.
 
 
Vilken gigantisk ruin. Massor av snö kvar dessutom.......
Här fick jag mig en funderare över olika gamla yrkestitlar. Vad sägs om potatisdragare eller kanske potatistvättare?
 
Vidare mot dagens sista gömmor, men vad var det där??????
 
 
Det stod en gubbe i skogen! Tillverkad på plats verkade det som. Ut och fotografera det klart.
 
Men den skulle följas av fler:
 
 
 
 
 
Helt plötsligt kändes det som vi var på konstrunda i stället för burkrunda. Varför låg det ingen gömma här?????
Titticc bil är välutrustad och denna gömma placerades ut vid vår färd: Konst #2 Tomten
När det publicerades visade det sig att den fått sällskap och blivit en liten miniserie! Riktigt kul och bra jobbat jamandcat! 
 
Här bodde den som placerat ut allt längs vägen.
 
 
Kul att någon vill glädja andra som åker på en liten byväg i småland.
Ja vi befann oss i gränstrakterna i allafall.
 
Änglagård 3. Här spelades tydligen delar av den kända filmen in. Snacka om att påskpynta rejält!
 
 
Så var det då den där vargen......Det har pratat oerhört mycket om varg de senaste dagarna sa vad passade väl bättre att avsluta med än en varggrop.
 
Wolf Trap (Tasse). Vi parkerade vid vägen och traskade in i skogen. Vi var ju lite osäkra på var exakt gropen skulle vara och hur djup den var(vissa är ju inte så väldigt stora, känns som man sett en och annan de senaste åren). Så när Malin helt plötsligt sjönk ner väldigt djupt i snön så gick tanken automatiskt till, kan det vara varggropen?
 
 
Det var det inte. Men vansinnigt mycket snö låg det kvar just där. Konstigt.......
 
 
Detta var en av de finare gropar jag stött på. Kan dock inte låta bli att undra över om det var mödan värt att bygga denna anläggning, om de verkligen fångade någon varg här........
Fast på gamla foton på cachesidan fanns det faktiskt en varg i gropen, av trä, med namnet Tasse.
Fast den var nog bortsprungen nu.
Sen tog vi den fina stigen tillbaks till vägen. Att vi missade den på vägen dit......Det var ju till och med skyltat!
 
Ännu en lyckad tur till ända. 10 cacher fick jag logga denna dag.
Nu närmar det sig med stormsteg min gömma nr 3000. Tror jag vet vilken jag vill ta som den milstolpen. Tror det får bli en multi, men vi får se. Kanske dyker något annat upp.
Men en sak är säker. Jag vill hemskt gärna signera den loggen tillsammans med alla mina goa geovänner!
 
 
 
 
 
 

 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0