Brunnsbo ängar och Dala kvarn

Denna soliga måndag var behovet av naturen extra stort. Framför mig låg en uppgift som jag kände mer och mer obehag inför och vad är bättre att distrahera hjärnan med än lite geocaching tillsammans med en god vän.
 
Vi åkte först till en underskön plats!
 
 

 Brunsbo Äng #1

 
Brunsbo storäng, ett par kilometer öster om Skara, är en av landets största bevarade slåtterängar från medeltiden. Dessförinnan låg här en by, och arkeologer har lyckats spåra odlingslandskap från tidig järnålder, vikingatid och medeltid. Under dessa tidsepoker har marken odlats på olika sätt och det går att skönja fägator och forntida lämningar.
 
 
Så ljuvligt vackert med solen som silades genom de stora trädens kronor!
Vi fortsatte till en annan underskön plats!
 
Som på räls-Dala kvarn Sörboleden
 
 
Dala kvarn är från 1800 talet en gång per år startas kvarnen upp för att mala mjöl.
 
 
 
  
Sörboleden är en 3km lång vandringsled som invigdes 1978.Leden går in i djup ravin som bildades efter istidens slut. Leden går över 6 broar, bland ett rikt växtliv och passerar 2 källor, varav den ena är järnhaltig.
 
Vilken vandringsled. Kändes lite grann som att gå i en svensk regnskog, om nu sådana hade funnits. Riktigt lummigt!
 
 
 
 
Väl tillbaka igen efter en ca 2 km vandring passade det utmärkt att fika. Denna gång fick termosen rycka in som kamerastativ!
 
 
Stärkt av dagens utflykt kunde jag sedan ta itu med min uppgift.
Gott med vänner som ställer upp för en när man behöver!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0