TB giganticus igen

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit......
Undrar varför jag kommer att tänka på denna lilla strof tro?
Kan det vara för att detta var dagen då vi varken gick, cyklade eller åkte bil speciellt rakt.......
Färdens mål var jätteskalbaggen! 
 
 
Men bättre än så här blir det nog inte......
Jag gillar ju visserligen den här varianten där man får ta sig över stock och sten för att hitta bästa vägen fram till gömmorna, (därav de krokiga spåren på gpsen) men området är tyvärr spärrat rätt bra av vägbommar och promenaderna blir hädanefter rätt långa, så skalbaggen börjar nu kännas rätt färdig för denna gång. Det har varit några underbara turer vi har fått här tack vare detta. Massor av naturupplevelser vi inte fått annars.
 
 
 
Att hälla upp en kopp kaffe i denna miljö är vila för själen!
 
I öster ser du Dumme mosse, Axamosjön och möjligen kan du även se Skärstad om du har riktigt skarp
blick... ;-) I sydöst ser du Taberg som majestätiskt reser sig över horisonten och sätter det lilla samhället på kartan.
I söder ser man skog efter skog efter skog, så långt ögat når...
 
 
 
Att ta sig hit var dock inte en vila för kroppen. 300 meter över havet och som nästan alltid i denna serien,
ingen stig...... 
 
 
En massa fin skogsmiljö har vi sett. När solen skiner genom grenarna blir skogen nästan magisk.
 
 
Så grönt, mjukt, mossigt och med en liten bäck som porlar lite längre fram. Vackert!
På andra sidan blev det dock snårskog och vi tog en annan cache i stället. Ännu mer krokiga streck på spårloggen!
 
 
Så vackert med en mossklädd sten med röda lingon på. Denna stenen kommer jag minnas länge för precis intill trampade jag ner i ett hål och studerade mossan på riktigt nära håll.
Konstaterade även då jag låg där på mage i blåbärsriset att det är ovanligt gott om blåbär detta år!
 
 
Betinagöl, idylliskt placerad mitt ute i skogen.
 
 
Hur kommer det sig egentligen att träd växer på detta vis?
 
 
Vi hade med våra cyklar, ett smart val då vi ville komma lite längre in i området. 
 
Någon burk här????
 
 
Vi valde ändå de gömmorna som var relativt lätta i terräng denna dag. Ett och annat sumphål tog vi oss förbi och över och vi gick nästan helt i stiglös terräng mellan cykelturerna. Allsidig träning kan man nog kalla det. Men en väldigt trevlig träningsform! Fast Lena knorrade lite på kvällen: "Jag är helt öm i kroppen och det är ditt fel bojip".....
Kan det komma sig av att även Lena trampade ner i ett hål och tappade balansen, ramlade baklänges, med huvudet neråt i en uppförsbacke och inte kom upp tro på egen hand? Där fick jag agera bärgningstjänst ;-)!
 
 
Men hur kommer då CO på sina cachebeskrivningar?
Just här handlar det om underkjolar från 1700-talet!
CC12 D36 - Stubb
Stubb är en tjock underkjol, som bars närmast kroppen (underbyxor användes inte), under flera lager av underkjolar.
Från och med 1700-talet blev stubben vanlig hemmaklädsel, för dem som inte klädde sig i den lyxigare adriennen.

När du närmar dig slutmålet med din resa och börjar känna vittring av loggremsa, då befinner du dig på en plats med många stubb(ar)...
 
Ännu en skön dag i skogen! Men inte hade det varit lätt att bära stubb en sådan här tur.......
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Underbart ser att du gjort lite som jag och att du snuggat lite bilder, helt ok jag snuggar tillbaka!!

2013-08-22 @ 17:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0