Jorden runt i Habo

Jodå! Det går alldeles utmärkt att resa jorden runt i lilla Habo!
 
 
En underbar serie vid namn #1 Jorden runt på 8 mystar - Äventyret kan börja med kompisar har gett oss ett riktigt litet "äventyr".
 
Såg när dessa kom ut och kastade en snabb blick på den första
"äventyret kan börja" och blev intresserad trots att jag egentligen inte förstår mig på mystar. Ettan såg ju faktiskt fullt lösbar ut och jag kastade då ur mig ett förslag till jamandcat och titticc att dessa kanske vi skulle göra ett försök med på vår planerade tisdagstur. Sen kollade jag på de andra cacherna och började få kalla fötter. Vad hade jag nu ställt till med???? Fattade ingenting på de andra till att börja med. Men teamet var redan igång och efter intensiv mailkonverastion fram och åter så började lösningarna dyka upp. Även jag lyckades klura ut ett par stycken och lyckan var total när vi till sist, sent på måndagkvällen även hade den sista mysten löst!
Fast hela resan höll på att bli inställd. En liten olyckshändelse i sonens skola höll på att äventyra hela jordenruntresan. Lite omplåstring försenade avfärden men vi hann till slut ändå åka hela varvet runt!
 
Mystarna är fantastiskt snyggt gjorda. Här är ett av kluren man ska lösa:
 
 
Det gällde att ta sig till hamnen via alla rutor på kartan men man visste inte var starten var. Sen fanns det chiffrerade regler som tillsammans med kartan gav koordinater.
Ingen av mystarna är den andra lik och de är allihop sammanhållna av "jorden runt temat". Men man kan ju inte åka jorden runt utan pass. Därför finns även en snygg hemsida där man ordnar ett pass och sen får man sina resestämplar i det. Mycket jobb ligger bakom denna serie, helt klart!
 
Alla utom bonusmysten löstes på hemmaplan och vi fick sen besöka flera platser runtom i Habo för att få ledtrådar till finalen och efter det kan vi nu titulera oss:
 
 
 
Trodde väl aldrig i min vildaste fantasi att just jag skulle få den eminenta titeln, men med det fantastiska teamwork som låg bakom så lyckades vi. Känns riktigt, riktigt kul! Det bevisar att man klarar betydligt mer än man tror om man samarbetar. Detta måste ju firas med lite Mystmasterfika på en fin plats!
 
 
Men vi hann ju även med lite annat i habo. Vättern var som vanligt sagolikt vacker!
 
 
En annan plats jag sneglat lite på ända sen den kom ut var: Labyrint. Det verkade lite spännande att gå ut i den lilla labyrint som dammarna faktiskt bildade. Dessutom var det rätt vackert här när äntligen solen visade sig.
 
 
 
För att skydda Vättern, där ju Habos dricksvatten hämtas, renar kommunen här vårt dag- och dräneringsvatten. Alltså allt vatten som vid exempelvis regn, snö och biltvätt samlas i gatubrunnar. Detta vatten leds från kommunens reningsverk i särskilda ledningar hit. Här renas vattnet en sista gång på naturlig väg innan det det släpps ut i Vättern.
 
 
Tänk att man kan rena vatten på ett så vackert sätt! Bra för både natur och människor!
Dagen går mot sitt slut och vi vänder åter mot skaraborg
efter en något mindre strapatsrik "jorden runt resa" än vad Phileas Fogg med resällskap nog hade på sin tid.
Men ändå en utmaning som jag kommer att minnas länge!
 

Kommentarer
Postat av: Nicke

Ni ser ut att ha haft en härlig dag! Jättekul att ni uppskattade Mystserien och tog er tid att komma till Habo och logga den!

Tack!

Svar: Självklart! Det var en härlig dag! Kul att ni tog er tid att ta er till Tidaholmstrakten och logga några bojipgömmor samma dag!
bojip

2013-01-24 @ 09:36:48
Postat av: Anna - Lena

Låter superkul. Vackra bilder. Får bli en resa till Habo när tid finns

2013-01-27 @ 08:44:42
URL: http://femfemman.blogspot.%20com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0