Naturminne i skogen

Jag hade ingen aning om att det fanns en massa naturminnen ute i vårt land innan jag började geocacha. Oftast är de utmärkta med en liten skylt strax intill men annars lever de en otroligt anonym tillvaro. För inte är de lätta att hitta på en karta heller. Som tur är finns det en och annan cache som visar på dessa ställen. Oftast är det ett ovanligt stort träd av någon sort.
 
Förra veckan tog vi en korttripp bortåt Tibro igen. Vi blev ju liksom lite avbrutna av det rejäla åskvädret veckan innan. 
Titticc och Lili43 har en massa små burkar utlagda vid olika trevliga ställen där borta. Vi blev varse om att Karlsborg minsann faktiskt är mer glesbefolkat än jag trott. Mitt i skogen står en liten skylt med "välkommen till Karlsborg".  Välkommen till Karlsborg! Rätt kul faktiskt! Passade även på att ta en tur över Betlehem
Potatiskällaren vid Ulvhult vaktades minsann av ett vilddjur som inte är så vanliga i våra trakter, eller det kanske var en namne.....
Fick även se lerduvor för första gången. Lerduvan...Trodde nog att de kanske skulle ha något mer fågellikt över sig men de såg mest ut som en minifreesbe. Tänk vad man får se när man cachar.......
Vi hade bestämt att vi skulle få kaffet hos Titticc så vi började åka åter mot Tibro igen, Skulle bara ta en gömma till och vi siktade in oss på "Liten grangömma".
Satte in gpsen att visa väg och körde på. Tänkte att det var väldigt vad vi fick köra egentligen men reflekterade inte så mycket mer. Så var det bara 250 meter kvar och vägen blev rätt liten så vi beslöt att gå sista biten. Det var då jag upptäckte mitt misstag.....Istället för den lilla granen hade jag ställt in navigationen på Stora Granen.
Minsann, det var ingen liten gran inte.......
 
 
Ja, den syntes ju på håll så att säga........
 
Denna var just "naturminnsemärkt" och jag är glad att vi råkade köra fel. 
 
Vilken bjässe!!!!!
 
 
Vi prövade om vi nådde runt stammen med våra armar men det hade behövts en till för att vi skulle lyckas!
 
Efter denna välväxta gran så åkte vi raka vägen till Titti och minsann smakade fikat lika bra som vanligt! 
En mysig tur fick vi även denna dag!

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Det finns många fantastiska ställen i vår natur. Igår kväll var jag vid Draven och njöt av försommaren. Jätteträd är riktigt spännande och intressanta. Det finns ganska många i Gislaveds kommun. Ardbeg10 har lagt ut en serie där. Jag har några kvar att besöka. Dessutom gillar jag flyttblock.

Svar: Ja visst finns det massor därute att upptäcka! Gislaved är ännu en vit fläck på min geokarta, får väl se om vi kommer dit framöver!
bojip

2013-06-01 @ 18:53:45
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0