Höstlov i spanien!

Jag har alltid gillat att resa!
Speciellt när det är ruskigt och kallt här hemma.
Tror att vi lyckades att pricka in en extra höstruskig vecka när vi gav oss iväg denna gång, även om inte stormen Simone blev alls lika besvärlig som man befarade som tur var.
Jag har aldrig varit i spanien förut så visst ville jag ju logga åtminstone en cache när vi nu var där.
Så blev det oxå. Hade t.o m lyckats ladda över en open streetkarta över spanien i gpsen och var extra glad över att vägvisningsprogrammet fungerade så klockrent eftersom bilens gps ville ha ut oss rejält på villovägar mer än en gång denna resa. Kanske tur att mor är geonörd trots allt och inte kan resa nånstans utan min gps.....
 
Så denna resa var det faktiskt helt ok att mor spanade in en gömma som vi sen navigerade mot. Och hyrbilen lyckades alltid hitta rätt när vi gjorde så! Härligt!
 
 
Vi hade ett helt ljuvligt väder med ca 20-25 grader och nog var det underbart att få gå barfota i sandaler ytterligare några dagar detta år. 
Vi bodde i torrevieja och det trodde jag i min enfald var en rätt litet ställe. Helt möjlig att ta en långpromenad för att komma till centrum........
Så visade det sig inte vara alls. Men några promenader blev det, bl.a till Nor Princesses, en fin liten park med utsikt över den rosaskimrande saltlagunen.
 
 
Geocachingen tar mig ju oftast till ställen vi aldrig hittat annars och detta var en sådan plats!
 
 
 
Hit hade jag aldrig hittat för det var en pytteliten stig att följa fram till stranden. Så härligt att gå här bland palmerna och se vågorna slå in mot stranden.
 
 
 
Torrevieja har två stora saltlaguner som bidrar till det gynnsamma klimater här, den rosa hade vi ju redan sett, nu var det den blås tur.
 
 
Oj vad torrt det var här!
 
 
Ett litet fågeltittargömsle fanns här med med några mycket entusiastiska engelska gentlemän inuti.
 
 
Ett synnerligen dåligt val av namn på en cache tycker jag, för den låg vid en av spaniens mer välbesökta resmål, nämligen den lilla bergsbyn Guadalest med sin gamla borg högt uppe på en bergstopp.
För att komma hit var vi tvugna att styra hyrbilen norrut ca 10 mil.
 
 
 
 
 
 
 
En oerhört vacker plats som definitivt kunde ha fått plats med ytterligare några gömmor.
 
 
Ca 10 mil söder från torrevieja låg detta fantastiska ställe!
Detta måste väl vara spaniens version av raukar?
 
 
 
 
Ett fantastiskt ställe med en lika fantastisk strand strax intill!
 
En plats vi besökte där jag inte hade möjlighet att logga en cache var 

Parque de las Naciones.

 
Satelitbilden var minst sagt spännande!
 
 
 
 
Självklart måste vi ju ta en vandring i europa när vi väl var där.
 
Så det mest udda jag hittills prövat på.

Lo Pagan Mud Baths.

Lo Pagan is where the famous mud baths are and are said to be very good for their curative and beneficial effects. The sediment that has formed contains high levels of important minerals such as potassium, magnesium, calcium, fluorine, sulphur and chlorine and it has been discovered that applying it to the skin and allowing it to dry in the sun results in beneficial effects for many ailments. The mud is recommended for many types of skin complaint such as acne, ulcers, abscesses and inflammations, it is also recommended for arthritis, rheumatism and gout.
 
Vi grävde fram leran på botten och smörjde in oss. Inte luktade vi direkt gott men det skulle ju vara nyttigt och nog var det rätt kul trots allt!
 
 
 
En otroligt vacker plats var det iallafall men den cachen den hade jag inte i gpsen så den fick förbli ologgad!
 
En väldigt avkopplande resa, nu är vi redo att möta höstrusket här hemma igen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Vad härligt det såg ut! Inte dåligt att ha vandrat i hela Europa. Välkomna hem!

Svar: Tack! Ja den vandringen i europa var nog något av det lättaste jag gjort.......Fniss.
bojip

2013-11-05 @ 16:16:30
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0