En "helg" i växjö

 
Det här lär nog bli ett inslag med väldigt många bilder..........
 
 
Det är ju inte bara jag som uppskattar att fotografera på stort och smått.
 
Ja, även en viss spoilerrisk finns ju givetvis här med, men bilderna på gömmor ligger sist i inslaget blandade och inte i anslutning till någon specifik gömma.
Känner dock att jag vill visa upp åtminstone en del av allt fantastiskt vi upplevt.
 
Det blev en smått otrolig resa till Växjö som vi gjorde för att fira Tittis 50-årsdag.
Är så glad över att jag valde att ge bort denna upplevelse som vi båda uppskattade i stället för att köpa en skål eller något annat att ställa i ett hörn hemma. För sådana saker har åtminstone jag rätt gott om!
Jag gillar ju att sitta och planera hemma framför datorn så jag kollar gärna upp gömmor hemifrån som verkar roliga eller placerade på fina platser, så även denna gång. 
 
Några bensträckarpauser blev det på vägen upp och ner bl. a i Vaggeryd, där det finns flera riktigt bra gömmor. Bilder på dem är även de längst ner i inslaget.
 
 
En vacker bensträckarplats var Under ekars grönska/EH2012Voxtorps hembygdspark.
 
 
Hembygdsparker är alltid trevliga att stanna på tycker jag!
 
The two towers. Rydaholms vackra kyrka
 
 
Nu började vi bli hungriga och letade fikaplats. Flera fina platser stannade vi vid men överallt var det isande kallt förutom här: Hjärtenholm
 
 
Ett lantbruksmuseum var inte fel i solskenet, speciellt inte som ladugården skyddade oss bra mot vinden.
 
Växjö är en underbart vacker stad med alla sjöar i närheten. En hel del bokskog finns där oxå.
 
 
Efter 20talet gömmor, de flesta mycket bra så försvann solen och mörkret lade sig över Helgasjön
 
 
Nu väntade mat på hotellet och en god natts sömn.
 
Utvilade och stärkta av en underbar hotellfrukost kastade vi oss åter ut i växjös skogar.
 
Vi hade blivit rekommenderade ett besök i vattentornet.
 
 
Hm, ja detta var synnerligen en fantastisk plats! "Glöm inte att släppa en sten" fick vi veta och nog vet man ju hur en sten låter när den faller till marken, eller.............
Ja inte låter det så i vanliga fall inte! Vilken ljudeffekt! Att sedan gömman gav oss ett gott skratt är oxå det värt poäng!
 
När man geocachar hamnar man ju ibland, eller egentligen rätt ofta på platser man aldrig hittat annars. 
Inte alltid de finaste platserna men rätt ofta hittar man verkligt fina platser oxå.
Telestad 1 (Knutsgård) är en sådan fin plats!
 
 
Knutsgård, vars karaktär från omkring 1850 är i stort är bevarad och har ett naturreservat runt. I den kuperade terrängen finns öppna fält, hagmarker, lövridåer och barrskog. Riktigt rofylld plats!
 
Men målet för dagen var detta

 
Och både vägen till och landet bortom var fantastiskt, med en väldigt fin och nästan oanvänd väg dit.
 
 
 och efter ett antal fantastiska timmar i skogen passade vi på att fika på ännu en underbar plats:
 
 
 
 
 
Petersburg är ett av många gamla soldattorp beläget vid Bergundasjön i Växjö. Underbara promenadvägar fanns i området och även en utmärkt fikaplats!
 
Hemvägen gick över vrigstad och eftersom det började regna när vi körde ut från växjö så blev det endast två stopp.
 
 
 
 
Vacker gammal stenkyrka. Kul med kyrkor som inte är vita!
 
Sista stoppet blev Eva Spångbergs Björkelund 
 
 
Nog märks det att det är höst alltid. Massor av "mossa" på träden och löv på marken.
 
Nu till alla smått fantastiska gömmor:
Liten bildkavalkad följer här med risk för spoiler:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Några liggande foton får det bli, funkar inte att vända dem.
 
 
 
 
 
 
 
En alldeles underbar tripp blev det, barnasinnet fick vi använda rejält och en ny bekantskap fick vi på köpet.
 
Vi sprang nämligen på pyrrhan och grim170 vid centecimus och det var riktigt trevligt!
Tack växjö! Finns bara en sak som jag kan klaga på:
Varför är det så många mil att köra för jag vill ju komma hit igen och igen......
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Vilken härlig resa ni fick! Kände igen många av platserna liksom gömmorna. En av mina var också med såg jag. Växjö är en underbar cachingstad som jag gärna återvänder till. Jag har ju inte så långt dit. Välkomna tillbaka till Småland! Om ni reser lite mera västerut, kan ni höra av er. Jag kan fixa fika/grill, om jag är ledig. Här finns också många bra gömmor. Ha en härlig cachinghöst!

Svar: Tack, det ska vi ha i tankarna! Har faktiskt funderat lite över vart du håller till någonstans.Vi har ju betydligt längre till växjö, 2,5 timmar om man inte stannar på vägen, och det är ju av någon anledning svårt att låta bli.
Jag gillade din gömma om trollen oxå, kommer inte ihåg vad den heter nu, men historien bakom och den vackra vägen var fin. Tyvärr blev inte fotona därifrån så bra så därför skrev jag inte om den.
Kommer du till luciaeventet så hoppas jag vi ses då, annars får vi väl ta en sväng åt ditt håll när våren gör kvällarna ljusa igen!
För det jag sett av din blogg får mig att tro att det är fint där när det grönskar igen!
bojip

2013-10-09 @ 13:21:27
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: Titti

En bättre födelsedagspresent kan man inte få, tack Birgitta för en så jätte härlig "helg".. Tror jag räknat fel fyller nog 50 nästa gång med för detta vill jag göra om!!! Tur man har bra vänner <3

Svar: Hihi! Ja självklart får du fylla 50 nästa år med! Vill oxå göra om detta!
bojip

2013-10-21 @ 19:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0