Fem tusen!

 
Målet är nu uppnått! 
 
 
Så himla skönt att jag hann innan det blev för kallt!
En härlig dag blev det ju dessutom tillsammans med titticc och jamandcat!
En dag med precis sådan geocaching jag uppskattar allra mest!
Dels en jättebra gömma som fick bli nr 5000!
 
 
Ett slott, även om det såg lite mer ut som en koja kanske? En värdig milstolpe blev det iallafall! Arbetade gömmor gillar jag!
 
Resten av förmiddagen var det en annan typ av geocaching som jag också uppskattar jättemycket, nämligen platser som har något att visa samt en naturskön vandring! Kan det bli bättre?
Jo det kan det men det berättar jag om sen.
 
Vi började med en promenad till Dagsnäs Runsten.
Ljuvligt vacker promenad fram till stenen som jag verkligen inte hittat om det inte legat en plstaburk strax intill.
Blir så glad när jag blir visad sådana ställen!
 
 
Lite fruset var det denna förmiddag. Vy åt ena hållet från "vägen" vi vandrade genom kohagen.
 
 
och åt andra hållet. Lite mer ödsligt men ändå vackert på något vis.
 
 
800 meter senare, genom detta fina landskap, så fanns den ju plötsligt där.
 
 
Vi befann oss verkligen mitt i en gigantisk kohage. Stenen hade blivit flyttad hit år 1792 av Per Tham som då var ägare till Dagsnäs. Den har tidigare legat vid gården Abrahamstorp i Barne Åsaka socken, där Björn en gång reste den efter Tjod sin bolagsman. Varför i hela friden välja denna plats, där åtminstone idag sannolikt inte så många mer än kossorna passerar när man ändå flyttat stenen? Kanske var det mer trafik här längs denna "väg" på 1700-talet? Men det var en fin plats och en otroligt fin hage att gå genom. Här "tappade" jag en favvo, för det är ju precis detta jag verkligen uppskattar med geocaching, att hitta de där dolda smultronställena man aldrig hittat annars.
 
En kyrkoruin hittade vi också. Bjärka Kyrkoruin
 
 
Jag som ändå är svag för just sådana och har kollat upp de flesta hemomkring, hade ingen aning om denna plats heller.
 
Sen blev det ett återbesök för min del. Ore Backar 1
För några år sedan, en riktigt het junidag, loggade jag multin som var här tidigare.
Minns att jag tyckte det var så fint men oj så jobbigt att gå i värmen.
 
Denna dag var det ju bara max en plus så det var inte alls lika jobbigt.
 
 
Ore backar är en ås som sträcker sig nästan 2 km längs hornborgasjöns strand. Otroligt vackert att gå här även en lite gråmulen decemberdag!
I filmen om Arn har man använt sig av Ore Backar. Scenen där Arn och Cecilia vänslas har tillkommit här. Även någon scen där krigare ryker ihop. 
 
 
 
 
Ödsligt med dessa döda träd, men ändå vackert. Ett litet tunt islager börjar lägga sig på sjön nu.
 
Vi valde som vanligt att börja längs bort för att få upp värmen, sen loggade vi seriens 9 cacher på vägen tillbaks till bilen. En vandring som kan rekommenderas både sommar och vinter, bara inte temperaturen går över 30 plus.....
 
 
Kunde det bli bättre efter en sådan härlig start? Jo, för sen var det milstolpefika!!!!
 
 
 
Kaffe och räkmacka och en liten chokladbiskvi som efterätt, på en vacker plats med goaste geovännerna!
 
 
Fick detta fina kort av Malin och Titti som en liten påminnelse om så mycket härligt vi upplevt det senaste året. Tack tjejer! Ni är bäst!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Stort grattis till de 5000 fynden! Såg så vackert ut där vid sjön även så här års.

Svar: Åh tack! Ja det var faktiskt vackert även en grå decemberdag!
bojip

2014-12-04 @ 17:01:51
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: BandLEngstrom

Grattis till den 5000:e loggen.
Kul att se att itticc var med. Vi träffade henne på ToR Länekärr trailen norr om Hässleholm dagen efter FAD. :-)

Svar: Tack!!!! Ja titticc är ju en av mina trogna medcachare! Så mycket roligt vi har upplevt tillsammans.
bojip

2014-12-10 @ 15:40:50
URL: http://bandlengstrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0