Vad är det som händer? Spökar det? En stockholmsresa del 3

Man brukar ju börja en berättelse från början men denna gång väljer jag att berätta slutet först. Bara för att det var så märkligt och nästan lite spökligt.
Vi hade ju sedan länge pratat om att det vore kul att åka upp till Stockholm och logga Sveriges äldsta cache.
Denna lördag blev det då av och vi lämnade ett åskhärjat och regnigt Skaraborg för en varm och solig mälartrakt.
När en resa bestäms så här så kan jag inte låta bli att gå in och börja drömma mig bort i förväg och då även se ut ett antal cacher som verkade spännande.
 
Halvarsborg var en av dem som vi planerade besöka på hemvägen.
Nu hade jag extremt besvär med min gps. Jag hade gjort en PQ längs rutt och lagt in den i GPSen. 
Jag hade faktiskt lika gärna kunnat lämna den hemma för nästan alla cacher vi besökte denna dag hade jag inte, men jag hade en hel massa andra, strax intill dessutom. Märkligt, men de besökte vi inte av olika anledningar, främst pga att vi undvek alltför långa promenader, är det 27 grader så vill man helst ut för långt i skog och mark.......
Men en del hade jag lagt in manuellt, bl.a Halvarsborg.
En gammal fornborg
För mer än 1000 år sedan stod sjön här nedanför i förbindelse med Storhjälmaren. När folket i trakten kände sig hotade, tog de sin tillfkykt upp till denna borg. Flera liknande borgar finns runt Mälaren och Hjälmaren.
Sådana platser gillar ju jag så självklart ville vi dit.
Det var faktiskt så här vackert, när vi väl kom dit!
 
 
Men innan dess blev det minst sagt knepigt........
Vi har alla ett vägvisningsprogram i gpsen som alltid funkat klockrent. När vi körde hemåt från Taxinge slott så började vi lägga in just denna gömma i gpsen och sen navigera mot den.
Då dog Tittis GPS!!!!!! Strax efter dog även min för att sekunden senare även Malins!
Ehhh, vad var det som hände????????????
Startade upp igen, kunde det vara så att batteriet var dåligt? Nej inte alls, det var nästan fullt.
Gjorde ett nytt försök men icke. Den dog återigen och likadant med de andras........
Nu började det kännas lite smått obehagligt eftersom det gick utmärkt att navigera mot andra gömmor som låg närmare. Kan det varit att 8 mil var för långt bort? Testade det faktiskt oxå men det funkade dagen efter att navigera till en gömma som låg 20 mil bort........
Nåväl, detta kändes nästan som ett varsel. Vi ska nog inte åka dit då kanske, åtminstone inte ännu......
Vi stannade vid vägkanten och plockade fram kaffe och kanelbullar istället och ser om det funkar sen.
Det gjorde det inte.
Då valde vi istället att ta några andra längs vägen, tiden gick och en timme senare var vi betydligt närmare fornborgen och då gick det helt plötsligt att navigera dit! Vad det än var så hade vi fördrivit tiden så det som kanske skulle hänt aldrig behövde hända. Jag vet inte. Dumt att utmana ödet är det iallafall.
Vi kom fram till en oerhört vacker plats! Precis en sådan plats jag verkligen gillar!
Massor av liljekonvalj som blommar och en fin utsikt över sjön bredvid.
 
 
Det hade regnat precis innan så luften var frisk, regndoftande med en underbar liljekonvaljton över allt.
Men konstigheterna fortsatte på väg mot gömman, för då dog Tittis GPS en sista gång..........
Och nästa dag var alla gömmorna vi loggat borta ur både hennes och Mickes GPS........
 
 
Men loggad blev den, trots alla konstigheter. Nog kommer jag minnas detta ställe minsann!
 
 
Tjurlången är en sjö som ligger mellan Arboga och Götlunda med en storlek av 95 hektar. I sjön finns abborre, gädda, gös och vitfisk. Vid dess nordliga strand ligger fornborgen Halvarsborg.
Det börjar nu skymma så smått och vattnet i sjön låg spegelblankt.
Vackert!
 
 
Fårtallen var vårt sista stopp. En 450 årig tall som enligt legenden fått sitt namn efter att en flock får ska ha dödats härunder då en blixt slog ner i det. Sant eller ej men ett märkligt träd var det!
Nu bär det av hemåt skaraborg igen. En fantastisk resa som jag kommer berätta mer om framöver.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0