Projekt klockarhemstan

Jag har ju i samarbete med Vuxenskolan dragit igång ett projekt i syfte att visa var det finns intressanta platser och hur lätt det är att hitta dit tack vare geocaching.
Loggade en geocache för några år sedan som var belägen på en plats med en historia som var väldigt intressant och det är där jag tänker börja mitt projekt på allvar.
En by, mitt inne i djupaste skogen, som nu är helt borta. Det finns ju en massa gamla ställen ute i skogarna där det legat lite gamla ställen men denna plats är lite ovanlig bara för att det finns både en del sägner och faktiskt rätt mycket dokumenterat om den. Till och med TV har varit där för ca 10 år sedan. Men jag är övertygad om att det inte är speciellt många som känner till den gamla byn och ännu färre som faktiskt hittar dit.
 
 
Hembygdsföreningen har placerat en numera rätt sunkig skylt på platsen samt märkt ut vart stugorna har legat med betydligt finare skyltar men det är sannolikt bara efter visst detektivarbete man verkligen hittar dit.
 
 
Jag hittade även en betydligt äldre skylt så det har sannolikt varit skyltat även innan denna skyltning.
 
 
Här kommer min tanke om att geocaching verkligen är ett perfekt sätt att sätta historien i var mans hand helt till sin rätt.
Om man placerar ut några petrör i anslutning till några av boställena här i skogarna och varje cache har en beskrivning som berättar om just den platsen så är det ju så mycket lättare att både hitta till platsen samt även om man så vill läsa på plats om vad som en gång hänt här.
 
Idag finns inte mycket kvar. De flesta boställena ser ut så här eller ibland bara en liten förhöjning där huset legat.
 
 
En ovanligt fint bevarad "ruin" från svunna tider.
 
 
Även stenmurarna minner om de som en gång arbetat och slitit på denna plats.
 
 
 
En plats med tradition ligger här i anlutning till "byn". Den kommer också att få en gömma för den historien är verkligen värd att berätta.
 
 
Historien om byn som försvann, hökensås allmäning och byns kloka gumma är alltihop historier jag gärna vill dela med mig av. Finns en del kvar att sammanställa för informationen är ju inte direkt lätthittad, och finns på flera platser. Men jag gillar ju att gräva ner mig i just sån här historiesökning. 
Att geocaching är ett fantastiskt bra sätt att sen dela med sig av det man tagit reda på det vet jag ju sen tidigare. 
Vilken tur att jag fått möjligheten att komma åter till arbetslivet med just denna start! Roligt, javisst! Har svårt att tänka mig något jag hellre vill syssla med just nu.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Så roligt att få syssla med något så intressant. Lycka till med arbetet! Jag kommer gärna och letar upp gömmorna när de är på plats. Som bonus får jag ju lära mig något om människorna som bott där.

Svar: Du är så välkommen!Javisst är det fantastiskt att få denna chans egentligen. Fast mest av allt hade jag ju velat jobba kvar på mitt riktiga jobb, men det är ju inte möjligt just nu tyvärr.
bojip

2014-11-29 @ 12:42:21
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0