Djupadalen i Dala och en kvarndamm strax intill

Djupadalen är en smal, canyonliknande bildning som är nerskuren som mest 14 meter i kalkstenen och omgiven av branta kalkstenskanter. Dalen bildades när inlandsisen under sin avsmältning för 10 000 år sedan nådde Plantabergets nordsluttning. Då frigjordes uppdämda vattenmassor som strömmade ut i det dåtida havet.
 
 
När det är älgjakt vill man undvika skogen. I en kohage jagas det sannolikt inga älgar så djupadalen i Dala kändes som ett bra utflyktsmål denna småregniga eftermiddag.
Jag är ju väl bekant med omgivningarna då jag är CO för två av gömmorna där.
Vi började med Fikaplats # 4 Djupadalen och Djupt i Djupadalen därifrån bilden ovan är tagen. Mycket mer vatten denna dag, glömde dock ta kort så detta är från ett annat besök här.
Vi vandrade vidare längs canyonen genom kohagen till en gammal gömma Alvaret i Dala.
Naturen här är vacker tycker jag, även en gråmulen dag.
 
 
 
Genom hagen, lite hoppande från sten till sten eller tuva till tuva blev det, (måste ha regnat väldigt det senaste med tanke på hur geggigt det var fläckvis) fram till Kvarndammen, en otroligt mysig plats jag aldrig hittat till utan geocaching, trots att jag ändå bor rätt nära.
 
 
 
Att fika är ju jätteviktigt när vi träffas och eftersom det började regna alltmer så sökte vi oss till Fikaplats under tak. Mysigt värre att sitta just under tak, med tända ljus mitt i skogen och höra regnet smattra på taket.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0