Måste en geocache vara arbetad?

Fick en logg häromveckan som fick mig att börja fundera.........
 
Min filosofi har alltid varit att om själva platsen har något att visa så behövs egentligen bara ett petrör i en väl vald gran eller liknande, där man inte ska behöva leta ihjäl sig för att hitta den. Ja, varför gran egentligen?
 
 
Ja, kanske mest för att det är det lättaste trädet att gömma i så att risken att cachen ska komma bort blir mindre helt enkelt.
Geocacherna på Hökensås är inte tänkta att vara några jobbiga svårhittade gömmor. Målet där är egentligen bara att visa upp den helt fantastiska naturen som finns där. Alla stigar, alla sjöar och inte minst alla vackra vyer.
 
 
Jag är ju även en vän av arbetade gömmor  (har ju ett flertal själv av den varan oxå), men i ett naturskyddsområde så är väl ändå naturen huvudsaken? Eller?
När denna logg dök upp så blev jag lite fundersam. Har jag tänkt alldeles galet?
 
"Av ca 90 loggade cacher på min Tidaholm- Hökensåstur blir det tyvärr bara en eller ett par som belönas med favoritpoäng. Denna ska få en. Det ska belönas när CO anstränger sig lite, är innerligt trött på under sten, hängande i en gren och liggande i /vid en stubbe. Det skiljer sig avsevärt i olika regioner hur man anser att en cache ska se ut. Välkomna alla att cacha i xxxxxxx. Huvuddelen av utläggarna där har arbetade burkar.
Tack för denna bojip!"
 
Jo, jag fick ju den enda favvopoängen av 90 loggade burkar, men blev ändå lite ledsen över loggen. När sedan övriga loggar även var rätt sarkastiska så kändes det lite som vi misslyckats med hela Hökensåsserien. Även om det är enkla gömmor så har ju gömmorna något att visa i form av en otroligt vacker natur, men det kanske inte är så mycket värt? Att få ta en fin promenad runt en sjö är för mig något av det bästa jag vet.
 
I efterhand har jag kollat lite mer, tror inte det var så allvarligt menat, ord har ju en tendens att ibland uppfattas fel och jag tror att alla vandringar runt sjöarna ändå uppskattades, varför fortsätter man annars leta under sten och i gran om man nu är så trött på det?????
 
När jag sen fick mail av två andra cachare som också blivit illa berörda av nämnda logg inser jag ännu mer att vi har INTE tänkt fel!!
Våra enkla naturupplevelsegömmor på Hökensås uppskattas av betydligt fler än de som inte uppskattar dem lika mycket och det är ju en himla tur!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0