Falun

 
 
Två nätter tillbringade vi i en jättefin stuga i utkanten av Falun. En perfekt vald plats visade det sig eftersom det faktisk fanns cacher inom gångavstånd. Jag går ju ofta en morgonpromenad alternativt en kvällspromenad på våra semesterresor och när det finns några cacher inom gångavstånd så blir ju promenaden ännu mer självklar. Denna stuga bodde vi i.
 
 
Att vandra mellan gärdsgårdar är ju inget jag gör dagligen så det var bäst att passa på. 
 
 
Utsikten från stugan var heller inte fel.
 
 
Öns-värt 1 var en av cacherna jag gick till.
 
Önsbacksdammen har haft stor betydelse för driften av Falu gruva. Verksamheten vid Falu gruva var vattendriven ända fram till 1916. Vattnet till pumpar och hissar togs från ett omfattande system av dammar som anlades redan på medeltiden.
Önsbacksdammen är en av de äldsta delarna i det åtta kilometer långa bäckflödet från Puttbo mot Gamla Berget.
 
 
Så vackert i kvällssolen men dammen var även vacker i morgonsol
 
 
 
Gamla Bergsdammen var en annan av dammarna som fick besök andra kvällen vi bodde i stugan.
 
 
Dagtid besökte vi Falu Gruva Earthcache
En riktigt fin promenad blev detta.
 
 
Märkligt att sten kan ha så oerhört många färger egentligen!
 
Här fick vi nästan känslan av att befinna oss på en annan planet, kargt och med minimal växtlighet
 
 
 
Husen runt gruvan var ju naturligtvis målade med........
 
 
 
men att laddaren för elbilar var så här fin kom som en överraskning
 
 
Hela gruvområdet var sevärt och vackert och tack vare earthcachen lyckades jag även få ytterligare en souvernir i samlingen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk att vi var där samtidigt :) Den här gången var det kanske inte helt oväntat mystar som gick i första hand, men promenaden runt gruvan känner jag igen.

Svar: Åh vem har jag varit samtidigt som i Falun? Nyfiken!
bojip

2015-08-11 @ 22:51:38
Postat av: Petra

Hm, skrev faktiskt mitt namn men nu står det visst att jag är anonym. Har ju hunnit läsa lite om besöket hos Vildhussen och Paviljongen nu också. De var jag vid förra året, mycket intressanta händelser båda. Mest fascinerande var nog ändå hur de lyckades hitta den där lilla vägen :)

Svar: Haha, Tänk om vi sprungit på varandra där i Falun!Märkligt att ditt namn försvann men jag har oxå råkat ut för det nån gång. Mycket kan hända i datorvärlden
bojip

2015-08-13 @ 22:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0