Hångers udde.

Redan igår kände jag att mitt huvud inte skulle orka med att jobba något idag. Jag behövde komma ut i naturen för att fylla på med energi, så jag tog en tur till Hångers udde för lite service istället. Helt rätt beslut.
Det jag skulle gjort idag blir så mycket bättre gjort en annan dag när huvudet vill, (även om det jag ska göra är jättekul).
Hångers udde med sitt naturreservat strax intill hornborgasjön är en riktig oas att hämta energi från.
I fina hagmarker går en vandringsled som jag har fyra gömmor utefter och de behövde lite service.
Den lilla vita pricken på andra sidan sjön är Dagsnäs, som har mycket gamla anor och tillhörde på 1400-talet ätten Gumsehuvud. 
Slottet fick sitt nuvarande utseende vid en ombyggnad 1874. Egendomen omfattar totalt 2200 hektar.Utsikt Dagsnäs # Hångers udde # 1
 
 
 
Leden går en lång sträcka på en upphöjd vall, kanske ett skydd för översvämningar, kanske något helt annat.
 
 
Här var jag iallafall glad över att så mycket av isen smält och att det fanns gräs däremellan. Annars hade det nog blivit en praktvurpa, för oj vad hal blöt is är......
 
 
Tack och lov finns det även spångar där det behövs.
 
 
 
Hornborgasjön är ju känt för sitt fågelliv. Självklart finns det även ett fågeltorn, Fågeltorn # Hångers udde # 2,
 
 
men fågellivet denna förmiddag var begränsat. Jag såg bara dessa två
 
 
och de syns inte ens på bild. Men det är två svanar där ute i vattnet!
 
 
Sten finns det gott om här. Leden går bredvid en gårdsruin, kallad Sjöhagen, med stora och breda stenmurar. Stenrikt # Hångers udde #3
 
 
Här livnärde man sig på att fiska. Fisket var förr en viktig inkomstkälla för en del familjer runt hornborgasjön. Fisken såldes och drog in välkomna slantar till hushållet. Fiskarens egen familj fick däremot nöja sig med skräpfisk (mört) på matbordet.
På markerna runt sjöhagen odlades potatis, som senare förvandlades till starka drycker på Bjurums bränneri.
 
I slutet av leden kommer man till en annorlunda plats. Mitt i kohagen ser man en märklig rund stenmursinhägnad plats. Detta är Ödekyrkogård # Hångers udde #4
Här begravdes kung Inge den äldre runt år 1110. Han lär ha varit den kung som tog den sista stora striden mot den gamla asatron.
 
 
 
3 kilometer vandring och rofylld miljö är mumma för en trött hjärna. Men resten av dagen blir det ryggläge.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Spännande plats! Dit skulle jag gärna åka, men det är ju en transportsträcka först. Trevlig helg!

2015-02-20 @ 18:15:50
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0