Uppåt Fjärdhundra

 
 
Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Geocaching och sommar är helt enkelt inte så lätt för mig.
Dessutom har vi varit på semester. I Fjärdhundra denna gång.
 
 
Vad i all världen gör man då i Fjärdhundra?
Tja, där fanns detta fina hus att bo i och jag har aldrig varit i Uppland tidigare......
Sen var ju huset en utmärkt utgångspunkt för vidare äventyr i trakterna runtomkring.
Vart det ligger? 
Ungefär mitt emellan Enköping, Sala och Uppsala, trakter jag inte besökt innan om man undantar Sala.
Vi åkte upp när det var som allra varmast och första dagen besökte vi Ängsö slott.
 
 
Grevens runda 1 lockade men jag måste väl erkänna att cachingförutsättningarna inte var på topp.
27 plusgrader innebar sandaler och kjol för mig. Att geocacha i den klädseln är inte optimalt och när då sällskapet även innefattade tre halvvuxna söner samt två 75-åriga halvkrassliga mammor så är jag riktigt glad över att kunnat logga 5 gömmor i den serien trots allt.
Annars var Ängsö en fantastiskt fin plats och om jag nån gång får möjlighet att återvända så vill jag gärna gå hela stora Utörundan FINAL oxå.
Ängså gör skäl för namnet för många ängar fanns det här på denna plats skyddat av naturreservat.
 
 
Ön ligger i Mälaren så lite sjöluft fick vi. Det svalkade skönt, denna varma dag.
 
 
Annars gav dessa lövtunnlar en underbar svalka och var helt fantastiska att gå genom. Denna plats uppskattade vi nog mest av slottsparken.
 
 
Dagen därpå gav den svenska sommaren prov på sitt vanliga jag igen. 10 grader kallare och dessutom regn.
Vi åkte till Uppsala. 3 Kings Tombs blev geocachingmålet för denna dag.
 
 
Att gå uppför Kungshögarna kändes i benen, men svårast var nog ändå att gå ner igen....
Otroligt mäktigt ställe iallafall. Kyrkan var verkligen speciell samt även museet var sevärt här.
 
 
Vi hade ändå tur med vädret här för regnet tilltog alltmer ju längre dagen led och då valde vi att åka tillbaks till Fjärdhundra igen. För vem vill gå ute i spöregn?
 
Nästa dag var det uppehåll igen och turen gick till Enköping, som är berömt för alla sina fina parker.
 
 
Jag förstår att de är omtalade.
Så vackert det var!
Men behållningen var nog iallafall Ideträdgårdarna. Här saknade jag verkligen en cache, fast det kanske fanns egentligen. Serien om parkerna har en bonus, kanske låg den där nånstans.
 
 
Detta år hade det gjorts ett tema på olika världdelar. Att gestalta arktis hade de lyckats riktigt bra med.
 
 
Även Afrika var riktigt bra!
 
 
Veckans bästa gömma var ändå denna
 
 
Undrar om någon haft problem med huvudvärk........
 
Jag gjorde även en egen liten tur i trakterna runt Fjärdhundra och besökte två kyrkor samt tre naturreservat.
Det var tre helt skilda naturreservat.
En hade en slalombacke.......
En annan var en gigantisk grusgrop......
Det sista naturreservatet var dock helt i min smak: Vånsjöåsen
 
 
 
Kan inte låta bli att få lite känsla av Falbygdens korvåsar även här i Uppland.
 
Två kyrkor hann jag också med, varav Härnevi kyrka var den som låg närmast vår stuga. Albert Målare #2.
Kyrkan var tyvärr stängd för den sades annars vara sevärd just pga nämda målare.
Men den var lik många andra kyrkor här i trakten.
Den hade ett stort klocktorn en bra bit bort fårn själva kyrkan
 
 
 
Sista dagen regnade det igen.....
Vi besökte Sala Silvergruva och hade turen att ha ett ca 155 meter tjockt tak när denna lilla skur kom.
 
 
Det gick inte att komma in i huset där hjälmarna skulle återlämnas utan storstövlar.....
Inte sjutton fanns lusten att leta plastburk då heller, inte ens hos mor i familjen.
En bra semesterresa med familjen blev det iallafall och som bonus blev faktiskt hela 16 burkar loggade!
Inte så illa ändå.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Kjol och två äldre damer... 27 grader... det var tufft, absolut Kul att se bild på hela din familj f.ö. Bara att återigen konstatera... geocaching är ett suveränt sätt att se Sverige! Korvåsarna som du visade gillade jag verkligen...säkerligen för att de falköpinska likadana var sommarens höjdpunkt för mig!

Svar: Ja visst är geocaching utmärkt att semestra med! Mycket man får se som man aldrig sett annars!
bojip

2015-07-12 @ 11:42:49
URL: http://femfemman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0