Konsert på Brunsbo äng

 
 
 
 
Jag har varit så vansinnigt trött den senaste tiden, så det har inte blivit speciellt mycket gjort alls här. Även geocachandet har gått på sparlåga.
Att vädret varit lite ostabilt har ju givetvis påverkat lusten att befinna sig utomhus med gps en del, men främst är det att orken helt enkelt inte funnits. Känns lite trist, men bara att acceptera. När inte ens det som brukar fungera som bästa medicinen hjälper (läs geocaching), så är det illa. 
För min del så har ju alltid promenader i skog och mark, gärna med gps och trevligt sällskap varit något som gett mig energi, så att inte riktigt orka det heller, har ju inte fått mig att bli piggare.
Men, förhoppningsvis, så är kraft och energi på väg uppåt igen. Fick lite energipåfyllning igår tillsammans med jamandcat och jag hoppas på mer framöver.
 
Vad vi gjorde var att vi var på konsert här:
 
 
Ja, det var ju ingen traditionell orkester eller så, utan det var skogens egna kör som underhöll.
En sån väldig massa fåglar som sjöng i trädkronorna på samma gång är det sällan man hör.
Vi hörde även göken på nära håll. Den gol nog oavbrutet i minst en timme, det var nästan så vi trodde att någon drev med oss och hade en "gökskiva" som spelade nånstans.......
 
 
Brunsbo storäng, ett par kilometer öster om Skara, är en av landets största bevarade slåtterängar från medeltiden. Dessförinnan låg här en by, och arkeologer har lyckats spåra odlingslandskap från tidig järnålder, vikingatid och medeltid. Under dessa tidsepoker har marken odlats på olika sätt och det går att skönja fägator och forntida lämningar.
 
 
Jag vet ju sen tidigare att just Brunsbo ängar är en vacker plats. På våren blommar här massor av vitsippor och nu var hagarna fulla av ängsblommor.
 
 
Här ville vi gärna ta dagens fika men när vi närmade oss parkeringen så var den proppfull. Märkligt att så många vill vara på en äng en vanlig torsdag fm......
Fick tanken att "det är nog Länsstyrelsen", efter att ha träffat på dem i Faledreven för någon vecka sedan och märkligt nog så var det faktiskt det!! Verkar vara ett trevligt jobb det där, att besöka vackra platser och fika på, för det var just fika de gjorde när vi kom till platsen.
Självklart så gör det väl annat också, men vi härmade dem och dukade upp våra mackor bland blommorna när de var klara.
Sen överraskade Malin med vaniljdoftande rabarbermuffins! Mums! Unga fröken jamandcat är en duktig bagerska minsann!
 
 
Det hade kommit flera nya gömmor längs med vägarna runt ängarna så vi tog en promenad. Synd att inte några burkar råkade hamna i hagen med, där hade jag lagt dem, men vi tänker olika där.
 
På tillbakavägen genade vi genom just hagmarkerna och det är många gånger mysigare än att gå på grusväg där det regelbundet kommer bilar.
 
 
Dagens bästa gömma blev denna:
 
 
Kändes lite MMMMärkligt faktiskt.
 
En fin promenad blev det, på en väg där sannolikt de flesta tar bilen mellan varje gömma, men även där är ju vi olika. Tur att valfrihet finns.
Jag fick tanka energi i vacker natur, med gps i hand och trevligt sällskap därtill!
Solen sken och jag är tacksam över ännu en fin tur i vårt vackra land!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0