Skogastorp och Faledreven med vänner söderifrån

 
Dagen efter kan man ju må lite olika, beroende just på hur dagen före blev. När den blev så bra som den blev igår så var förutsättningarna för en bra dagen efter på topp.
Det blev den också!
Inga (forjoi) samt Anna-Lena (alcel53) lovades fika på vacker plats och jag valde efter många om och men Skogastorp.
Skogastorp kallas ibland västergötlands orkideparadis. Det är ett av de artrikaste i hela Sverige. Brudsporren är den verkliga karaktärsväxten och det är gott om ängsnycklar, skogsnycklar, blodnycklar, flugblomster, tvåblad och kärrkniprot. Några av kärrets verkliga rariteter är luktsporre och långbladig spåtistel. På kalktuffryggarna som löper genom området finns torrare vegetation med bland annat ängsgentiana, stallört och stor ögontröst.
Måste erkänna att jag inte har en aning om hur nån av ovanstående blommor ser ut egentligen, men jag tycker det är vackert här och det får räcka.
 
 
Jovisst blommade det! I massor!
Orkideer vet jag att detta är och de är vackra, men vad de heter spelar faktiskt ingen roll för mig. Fina att fotografera är de iallafall!
 
 
 
Malin mötte upp och tillsammans gick vi och beskådade blomsterprakten där i det lutande kärret.
Jag tycker det är lite kul att det faktiskt inte är platt, kärr förväntar jag mig sällan på en bergssluttning.
 
 
Tyvärr blåste det lite för mycket så det blev istället fika vid Krestin-Hannas stuga i Faledreven. Dreven # 2 Nappar det? 
 
 
Där var det lä och faktiskt så sken även solen upp en kort, kort stund.
Men det blev inget regn! Första dagen på läääänge som himlen höll tätt.
 
 
Faledreven är en plats jag gärna återvänder till. Här är så rofyllt att vandra. Eftersom jag gått här så många gånger ensam så har det även blivit ett antal cacher här genom åren. En plats jag gärna vill att fler ska få möjlighet att uppleva. Bonus Dreven # 7 
 
 
De gamla boställena ligger tätt längs leden och allihop är utmärkta med vem som en gång bott här.
Skyltarna sägs vara uppsatta nån gång på 50-talet. De var tidiga med torpinventering här på dreven, något som sannolikt gjort att platsen är så välbevarad. Någon eldsjäl måste ha insett värdet för kommande generationer och sett till att det inte planterats skog på alltihop.
 
 
Fågelholkarna på dreven är ännu en kul grej.
Finns massor i glada färger överallt, även om de nu är rätt dolda av löven på träden. Kanske därför som fågelsången här brukar vara så underbar.
 
 
Blommor fanns det även här i överflöd. Många är säkert kvar från den tiden det bodde folk här.
 
 
 
 
Krestin-Hannas stuga med dessa oerhört kloka ord på väggen
 
 
Mycket skog har tagits ner längs dreven det senaste. Stubbar är oftast inte så vackra, men när de ser ut så här blir man glad. Ännu ett bevis på att denna plats är omtyckt av många!
För inte är det effektiv skogsavverkning att såga ner träd på detta vis.
 
 
Dreven slingrar sig sakta uppför Brunnhemsberget för att sluta vid Ruskela källa som aldrig sägs sina. Efter denna regniga vecka var den mer välfylld än någonsin.
 
 
En midsommarstång gjord av ormbunkar och hundkex. En överaskning och ännu ett tecken på kreativitet!
 
 
Blommade gjorde det, överallt. Sällan har väl blomrikedomen av klassiska midsommarblommor varit så stor som just denna midsommar. Något gott som sannolikt den kalla och regniga våren fört med sig.
 
 
Massor av vita aklejor, där det en gång legat ett torp, nu mitt inne i storskogen.
 
 
Men blommorna finns kvar, när bara ruinerna av torpen återstår.
 
 
Minnet av denna blomsterprakt och de trevliga "vackerhetsvandringar" som Anna-Lena skrev i sin blogg kommer att leva kvar långt efter att blommorna vissnat och sommaren försvunnit.
 
 
Vad döljer sig i slutet på stigen? Ja den som geocachar får ofta veta. På köpet kan man även få nya vänner!
Tack Malin, Inga och Anna-Lena för en trevlig tur tillsammans!
 
Bjuder alla som inte fick smaka på kakan på receptet iallafall.
Kardemummakaka med rabarber och vit choklad.
3 dl socker
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
2 ägg
1,5 dl mjölk
150 g smält smör
150 g rabarber
100 g hackad vit choklad. 
Blanda ihop allt och häll i smord form
grädda i 175 grader i ca 45 minuter

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Tack för en underbar dag! Kärret var helt fantastiskt och vandringen mycket njutbar. Gott fika var det också. Tack för receptet! Det måste jag testa. Har inte hunnit logga och blogga allt än. Idag var det begravning men nu kanske jag kan sitta enstund och logga ifatt.

Svar: Ja det blev en härlig tur! Hade ingen aning om att floran skiljde sig mot i era trakter. Tänk så hemmablind man blir. Måste erkänna att jag inte varit i Skogastorp mer än vår och höst. Aldrig mitt i sommaren. Ibland måste man få besök för att närområdet ska bli undersökt närmare.
bojip

2015-06-26 @ 16:20:20
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: anna-lena

Så fina dina bilder blev! En fantastisk vandring blev det. Sparar ner bilden på mig själv på paradisängen. Det får bli skrivbordsunderlägget! Åker med maken till Nolgården i morgon. Kan inte få nog av er vackerhet! Anna-Lena

Svar: Tack själv för en fin dag! Såg att jag missbedömde geografin. Trodde du också bodde i Småland. Byter namn på inslaget så det blir rätt
bojip

2015-06-26 @ 22:26:59
URL: http://femfemman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0