Mystik i Tibros skogar......

 

 

 Challenge #078 100 non Trad in a row
 
Det där med att försöka uppfylla kraven till en challenge ger ju geocachingen en extra krydda. 
I höstas pratade jamandcat och jag om att det vore ju kul att försöka oss på denna challenge och nu när Tibro helt plötsligt förvandlats till ett slags pusselcentrum så var det helt plötsligt inte omöjligt längre.
Hela vintern har jag suttit och pusslat och filurat på en massa mystar och när antalet loggbara var över 100 så var det dags för en maratondag i Tibros skogar. 
Målet var att logga så många som möjligt denna dag och det lyckades vi med! Men ibland så blev visst kanske inte parkeringen helt optimal......
 
 
63 mystar blev resultatet efter 10 timmar ute i skogen. Mer hade vi inte orkat. Det där med att logga många gömmor på en dag är ju egentligen inget jag eftersträvar, men en sådan här dag, med en särskild mission så var det helt ok.
Titticc har ju 31 pusselmystar och de har sysselsatt mig många, många timmar denna vinter. De är smart placerade utefter en vettig slinga så att logga dem var riktigt smidigt!
 
Även en helt perfekt fikaplats passerade vi utefter vägen! Här intog vi "dagens lunch" i solskenet!
 
 
 
Detta var helt klart dagens finaste, varmaste och mysigaste plats! 
Här växte några riktigt fina krokusar som jag inte kunde låta bli att studera lite närmare. Annorlunda färg mot de jag har hemma i trädgården
 
 
 
 
Andra vårtecken som mötte oss längs vägen var fjärilar och två tranor. De finns med på bild men fågelfotograf lär jag inte kunna söka jobb som......
 
 
Granar är perfekta att gömma hängare i. Helt klart har vi undersökt en massa granar denna dag, både stora och små.
 
 
Även lb3 har en massa pusselmystar och även de låg bra till utefter vår rutt med ännu en fin plats.
 
 
Lite märkliga saker träffade vi även på. Vad är RÅSEN F exempelvis? Skylten pekar rakt in mot ingenting......
 
 
och just här fick jag lite känsla av dockor från ett stort land i öster.......
 
 
Men det som var mest mystiskt egentligen med vår dag var nog ändå våra gpser.
Jag hade laddat in en pq med endast lösta mystar i både min och Malins gps här hemma på vår dator, precis efter varandra.
När vi väl kom till Tibro visade det sig att hon hade alla mystar utom en medans i min fattades det nästan 10 stycken! Den som hon inte hade fanns som tur var i min, men när jag sände över den till hennes så fick hon rätt koordinater och min hamnade på ursprungskoordinaterna. Märkligt javisst!
Men ännu mer märkligt var när vi loggat en annan av mystarna så visade det sig att vi hade helt olika mystar i våra gpser. Medans hon loggade "x=9" så ville min gps att vi hade loggat "en gammal grund"........Samma koordinater och olika gömma? Hur i all världen kunde det bli på detta viset???????
Min gps hade fel och när vi kom till Malins "en gammal grund" så låg den ju mycket riktigt där hennes visade.
Nog blev det en mystisk dag i Tibros skogar minsann!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Mysko GPS:er! Jag löser också en massa mystar men de blir inte alltid loggade. Kanske får ta en mystery tour nån gång. Ser ut att ha varit en härlig dag. Det gäller att njuta så länge det varar.

Svar: Jag är egentligen kass på msytlösning. Hjärnan går i baklås men jag försöker ändå. Just pusselmystar är ju oftast ändå lösbara och det gillar jag. Har nu bara 8 mystar kvar att logga innan målgång!
bojip

2015-03-18 @ 20:17:35
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0