En rutig hall och lite kvarsittning i skolan

 Skåneträffen 2015 lockade. Ett event med vandringstema i en trolig vacker natur. Ja, det lät ju helt klart som ett event i min smak och till min stora lycka så var det fler som ville följa med.
Det hela slutade med att jag och Titti styrde bilen ner mot skåne igen.
Men att bara köra motorväg blir ju lätt lite trist.
Vi började med ett snabbt stopp här: GÖLA 
En cache som helt klart är värd en liten avstickare. Gillar när CO lagt ner en hel del jobb för att vi nördar ska få en speciell upplevelse. Väljer att inte lägga med någon bild här, denna ska uplevas på plats, allra helst när det är mörkt!
 
Nästa minnesvärda stopp var Rutehall. En gammal cache från 2002.
 
 
Jag trodde namnet hade att göra med nån som hetat Rut, men det visade sig vara något helt annat.
Detta block vägde sannolikt ca 250 ton innan det klövs i två delar. Blocket består mestadels av Hinnerydsgranit med ett band av ca 20 cm tjock diabas mitt i. Det är där det delat sig och bildat detta märkliga rutnät. Diabas brukar ju ofta bilda fem och sexkantiga pelare men dessa är ju fyrkantiga......
En utmärkt fikaplats var det iallafall!
 
 
Det har sina fördelar att kolla ut besöksvärda gömmor innan. Tack vare det hittade vi detta fina ställe.
091 Brytestugan. H11112 . Skåningarna verkar gilla en massa siffror i sina cachenamn och hade jag inte sett en bild innan så hade vi missat den bland alla övriga cacher med en massa siffror.
 
Brytstugan användes för linberedning. Då lin är mycket eldfängt placerades den på behörigt avstånd från den övriga gården.
I brytstugan torkades linet efter rötningen. Kärvarna lades på ställningar i stugan för att torka i värmen från den hörnplacerade ugnen. Efter torkningen bråkades linet.
När detta mödosamma arbete var över brukade man fira det med så kallade brytegillen.
 
 
 
Ett fint ställe som var väl värt ett besök. 
 
Då Titti gillar kyrkgömmor så fick även Stenestads kyrka ett besök. DreamTeams Wedding 1/8 2009 
Denna fotovinkel tilltalade mig!
 
 
Så var det ju det här med kvarsittningen........
 
Inte långt från kvällens event: Kvällen före 2015 – Grillevent finns den fina serien cacher som länge funnits på min önskelista nämligen Skola 1 - Hemkunskap - Skola 19 - Examen. Vi lyckades logga alla cacherna i den riktigt fina serien, men det tog oss lite längre tid än vi trott, så vi blev lite sena till eventet. Skyllde då på kvarsittning.....
 
 
Schemat vi hade att följa var det ovan och startplatsen var vid en helt ljuvlig rastplats!
 
 
Slingan var gjord som en åtta och det var perfekt med en fikapaus i mitten här strax intill parkeringen.
 
 
Jag lägger ut några bilder som jag inte tror spoilar så mycket. 
 
 
 
Mycket bra gömmor allihop och de hade allihop något som stämde bra med temat. En hel del klurande blev det, och javisst tappade jag ett antal favvopoäng.
En mycket bra runda som bara kan rekommenderas, och glöm för all del inte fikakorgen, Går man i skolan så måste man ha lunchrast! 
 
 
Naturen var bitvis väldigt fin, bitvis lite mer ansträngande.....
 
 
Fast hade vi valt att ta dem i rätt ordning så hade vi haft fin stig att gå istället. Vi gjorde en avstickare till en gammal gömma intill i en mossig stubbe och pga det rörde vi till det med ordningen i skolan.
 
 
Väntas det tillökning tro?
 
 
Bytesföremål modell mindre
 
 
 
Efter examen så var vi åter tillbaka vid denna lilla sjö och vi styrde färden mot Röstånga något försenade.
 
 
Det är inte helt lätt att komma till ett event där man inte känner någon alls och dessutom lite sent, så vi valde att styra mot vandrarhemmet rätt snart efter att korvarna grillats.
Ett kort stopp på vägen vid Slaget vid Bunketofta 
 
 
och sen slocknade åtminstone jag ovaggad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0