Snö, Rök och Lera

Namnet på detta inslag kan nog få en och annan att tro att det ska bli ett inlägg i pessimistisk ton.
Så är definitivt inte fallet för lördagen den 2 maj var en synnerligen trevlig dag, trots att den började med snö, fortsatte med Rök samt fortsatte med en del lera.

Förra året fick jag upp ögonen för eventet i Rök. Då fanns ingen möjlighet att åka men detta år så var även Malin sugen på att följa med. Det är ju inte så långt, bara ca 6 mil fågelvägen men vi var givetvis tvugna att ta en omväg, för simfötter har vi ju inte.
Vaknade till regnets smatter på fönstren men tänkte att vi har ju kläder efter väder så varför inte? Dessutom hade ju eventarrangörerna pratat väl med Lisa Frost och ordnat väder, så det skulle säkert lösa sig.

Mötte upp Malin i Fridene och då började jag ana att Lisa Frost kanske missuppfattat en aning.......

Snö, andra maj........ Hm, det hade vi inte riktigt förväntat oss. Men än så länge var det inga problem att köra.
Det blev värre senare.

Att köra över Hökensås med sommardäck i detta var inte helt lätt, men som tur var försvann snön ju mer vi närmade oss Vättern och när vi kom fram till  Geocaching 15 år Rökstenen Bland Tomtar och Troll hade det till och med slutat regna.

Vi började med att beskåda den omtalade Rökstenen.

Helt otroligt så mycket som är skrivet på den, till och med på sidorna. Eller åtminstone den ena sidan, vi glömde helt enkelt att kolla på den andra.

En trevlig presentationsrunda av eventdeltagarna följde, någon hade loggat väldigt många burkar och andra lite mindre men alla var där av samma anledning, Vi gillar att geocacha. Fick även höra berättelsen om jönköpingsgängets dramatiska kontakt med polisen efter en geocachingtur till Lerum och det var en historia som lockade till skratt.
Klockan 10.30 var eventet officiellt slut och cacherna släpptes. Vissa rivstarter gjordes, någon åkte rakt över gräsmattan och vissa tog det betydligt lugnare.
Vi valde ut en runda på Omberg och körde lugnt och stilla fram till parkeringskoordinaterna till slingan. Inte en bil där!
Märkligt! Vi hade ju sett bilar lite här och var där det kanske inte var så bra att parkera men tänkte inte mer på det förrän vi öppnade gömman som låg 70 meter från parkeringen. Tom logg!!! FTF!!!!!
Oj, det hade vi inte väntat oss.
Ännu en FTF fick vi innan vi mötte det första gänget i skogen. Kul.

Serien vi valde gick i trolltema och kanske var det trollen som förtrollade min mobil denna dag för bilderna blev ovanligt suddiga.
Den Stulna Kronan. Bland Tomtar & Troll # 1 var den första i raden som tillsammans berättar en historia om tomtar och troll.

Leden var bitvis lättvandrad, och bitvis betydligt mer krävande. Här kom vår första kontakt med leran in.
Vi gick leden åt rätt håll och det är jag glad för eftersom nedförsbackarna inte var lika branta och leriga åt det hållet. Trots allt är det lättare att gå uppåt om regnet gjort marken hal.

Bäckarna var välfyllda efter regnet och naturen var vild och vacker.

Något jag uppskattade var att denna runda släpptes på en plats jag länge velat besöka, nämligen Omberg!
Jag har varit här en gång tidigare med det var säkert 20 år sedan och den gången var vi bara på Ombergs topp.

Gulsippor såg vi också en hel massa av.

samt även lite av ekhagarna som fanns mer av tidigare.

Vi passade även på att besöka Storpissa

Storpissas naturreservat sluttar mer eller mindre brant ned mot Vättern. Höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt är hela 65 meter. I norra kanten rinner bäcken Storpissa som givit reservatet sitt namn. Anledningen till det lustiga namnet är att bäckens utlopp utgörs av ett fall ned i Vättern.

Tomtar och trollserien på 14+1 gömmor passerar genom naturreservatet Storpissa och det väckte ju en viss förundran om varför detta märkliga namn. Nu vet vi!

Fikaplatsen för dagen var Älvarums udde.

En vacker plats med vindskydd och denna fina utsikt. Skönt att vila trötta ben en stund samt lyssna på vågornas kluckande.
Något som är roligt med event som har tillhörande cachesläpp är ju att man oftast träffar andra cachare i skogen och det gjorde vi vid ett flertal tillfällen. Vi hade sällskap av KidNero från Köping och sista hälften av rundan samgick vi även med Swerker, Albmi, PiddeP pch Linsrille. Så trevligt!

Här är faktiskt även stigen med på bild, för nu bar det av uppåt igen.

Sista delen av rundan gick på den smala asfalterade vägen med stundtals magnifik utsikt över vättern

Fast kollar man utsikt så här?

När man väl tittade ut så såg man att snart slår även körsbärsträden ut.

Ett nytt tillbehör i cachingväskan kom vi på här.
Denna gömma hade vi redan loggat men eftersom sällskapet var trevligt stannade vi kvar när problem uppstod och här kom en geocachares kreativitet till nytta. Ett akut behov av tuggummi uppstod. Fast flourtuggummi är inte lika effektivt som andra, de är helt klart inte lika kletiga. Men gömman blev fixad och allt gott till slut.

Efter logg av final åkte vi till återträffen samt åt en jättegod gulaschsoppa. Malin fick pris för sitt utlånande av tuggummi och vi kunde nöjda vända åter hemåt igen, men först ytterligare en kontakt med ännu mera lera.

Detta är ett elljuspår........

som hade några, betydligt trevligare gömmor och en helt klart övergödd syrsa.
Bra slut på en riktigt trevlig dag på andra sidan Vättern!