Före och efter, Örebro

Det finns ju ett före och ett efter också, denna resa med huvudmål på lekar i mörkret.
Vi valde att lägga fokus på två promenadslingor som vi blivit rekommenderade via geocaching sveriges facebooksida. Visst är facebook bra i sådana fall!

Vi körde raka spåret mot Kihlsbergen där Göljestigen #1 – Meditationsplats var belägen.
En mycket naturskön runda med tänk bakom.
Varje gömma i serien var olika och det var ett tema på både gömma samt ledtråd till finalen.

Stigen passerad även Göljefallet som är det högsta vattenfallet i Örebrotrakten.

Leden är bra iordning och följer bäcken ända fram till Bergslagsleden Etapp 9 - Göljan

Men först passerade vi flera intressanta platser, bl.a en kolbotten

Stigen gjordes om till körväg på 50-talet då bron förstärktes med järnvägsräls.

Här vid fördämningen vid Göljans ena ände inträffade Göljekatastofen.
Snösmältningen våren 1951 var ovanligt kraftig. De uppdämda sjöarna i Kilsbergen fylldes snabbt och natten mellan 2 och 3 maj brast dammen i Göljan. En kraftfull flodvåg slet med sig allt i sin väg. Förödelsen blev stor.

Fördämningen såg bastant ut så det är tydligt vilka krafter vattnet har.

Så var vi då framme vid Göljan och här blev det välbehövlig fikapaus. Vindskyddet var proppfullt så vi fick dela klippa med några andra.
Inte helt fel det heller.

Ett häftigt överhäng fanns att beskåda, tyvärr med en multi med terräng 5.

Namnet Adlers källa har fått sitt namn av en legendarisk inspektor vid namn Torsten Adler. Adler var ofta ute och vandrade i Kilsbergen, både i tjänsten och privat. Den av honom upptäckta källan försågs med en stolpe, där det alltid hängde en kåsa att dricka ur för förbipasserande vandrare. När intilliggande väg byggdes om blev källan gömd, kåsan försvann och källan höll på att glömmas bort. Kilsbergens Hembygdsförening har nu gjort ett försök att återskapa källan med dess friska vatten.

Märraklippan är ett flyttblock som delat sig och som med lite fantasi kan liknas vid en häst. Enligt Riksantikvarieämbetet klassat som ”Naturföremål/-bildning med tradition till vilket ålderdomligt namn är knutet”.

I området finns även en earthcache Shingle beach in Kilsbergen
Här befinner vi oss på hela 160 meter över havet och för 10 000 år sedan var detta strand.
Häftig känsla att inse att hela Närke och Örebro en gång faktiskt var havsbotten.

En mycket trevlig promenad fick vi som uppvärmning inför kvällens övningar. Inte helt lättvandrat då vi rörde oss mellan 150-225 m ö h. och det var bitvis rätt stenig stig, men väl värt besväret.

På vägen åter mot Örebro tänkte vi spontancacha och hittade denna fina kyrka.

Örebro #4 Ekers kyrka är örebros minsta kyrka och väldigt söt. Tyvärr hittade vi bara kyrkan, cachen lyste med sin frånvaro och vi gav upp spontancachandet och körde raka vägen in mot Örebro istället för ett par labcacher.

Dagen efter satsade vi på nästa runda.

En runda med temat tipspromenad där frågorna var geocachingrelaterade.
Tror vi bestämt är lite nördiga för frågorna klarade vi galant.

Spåret var lättvandrat och vi träffade på fler andra geocachare mot slutet. Även detta ett populärt ställe alltså.

Tur var väl det för alla behövdes då vi sökte efter finalen.

Tyvärr hjälpte det inte och jag kan inte låt bli att känna en lite sur eftersmak när finalen på en runda är så svår att den känns snudd på övermäktig att hitta. Så ingen poäng på rundan denna gång, trots att den var kul, får se om jag ändrar mig framöver.
Men kanske jag lär mig att lita mer på min magkänsla, vi tvekade om vi skulle göra ett försök på finalen just pga av att den var så blågubbad och man ska ju lita på magkänslan........

Ett stopp blev det på hemvägen efter en delikat lunch uppe i svampen. S:t Olofs kapell visade sig vara en riktig idyll.

Så bra det blev med hela vår resa och såklart är ett besök till Linköping redan inplanerat i november 2016.