Kap Nord

Vi hade en anledning till återbesök i Lidköping häromdagen. Eller egentligen hade vi fler.
Dels var det återlämning av flaggorna, men jag ville  gärna även försöka göra ett nytt försök att gå vandringsleden vid  Källstorp - Övärlden när vädret var mer stabilt än det var när vi var här sist. Sen är det ju heller aldrig fel att njuta av lugnet i naturen tillsammans med en god vän.
I området finns tre olika vandringsleder med varierad längd. Bergarundan 1,6 km, Kaggesten 2,5 km och Övärlden 5 km. Längs med vandringslederna finns bland annat flera grillplatser, en grillkåta och en krake.

"Vandringslederna på Källstorp är ett projekt inom ramen för regeringens naturvårdsinsatser 2004-2006. Det är också ett Natura 2000-område. Med syfte att hejda utrotningen av djur och växter samt att förhindra att dess livsmiljöer förstörs. Målet med Källstorp är att bevara ett artrikt beteslandskap."
Vi valde den 5 km långa slingan eftersom det enligt kartan vid parkeringen verkade vara bäst för att komma åt de cacher som låg i området.
Ett bra val.

Övärlden är unik då den tar dig ut till öarna via en serie spänger. Leden är mycket omväxlande. Den täta granskogen ersätts av en glesare tallskog närmare Vänerstranden. Väl ute på öarna tar björk och ek över allt mer och längst ut finns ett rikligt bestånd av en. På öarna finns ett flertal mysiga grillplatser nära vattnet.

Rundan var verkligen omväxlande. Vi hamnade först mittemot Källstorps hamn. En jättefin plats.

Lite märkligt kändes det att se alla båtar så nära för längs leden hade vi känt oss riktigt långt bort från all civilisation.

Leden var uppmärkt med tydliga skyltar. Det var bra för vi hade inga stigar med alls i våra gpser. Fast å andra sidan så var vi tvugna att följa stigarna, då det ju var en hel del sumpmark mellan småöarna. Finfint spångade om man bara höll sig till stigen.

Spångarna visade sig vara en utmärkt plats för diverse småkryp som ville lapa lite sol. Många ödlor i olika storlekar såg vi

dessutom en hel massa av dessa fina gräshoppor. Så oerhört färggranna de är när man tittar närmare. Insidan av "låren" var röda och det var riktigt fint till den gröna färgen

Kap nord blev dagens fikaplats

Ljungen blommade för fullt och det var så vackert!

Fikaplatsen måste ju dokumenteras.

Efter att ha njutit av stillheten på denna fina plats vandrade vi vidare.
Mer spångar och däremellan lite fast mark med skog runtom och sen hamnade vi på Grytön [Reborn]

Även här en fint placerad cache samt en liten bänk att vila på om så önskats. Vi önskade det inte eftersom en hel klan myror invaderat bänken.

Tyckte skyltarna med Tebaka var lite kul.

Spindelnät med dagg. Visst är det vackert!

Även sådana här lavbeklädda träd är vackra, fast lite spöklika.

Annorlunda vy att ställa sig under trädet och spana upp mot himlen. Laven som hänger i stora skägg i grenarna närmast marken och sen resten av samma ek som inte har en enda lav på sig.

Sista vackerhetsplatsen på denna vandring var Vänerslingans Krake.

Kraken är en traditionell form av byggnad som i dag förekommer i området kring södra Vänern, speciellt på Kållandsö. Väggarna och långsidorna utgörs av ett sammanhängande rakt sadeltak täckt av vass som ligger bunden på en bärkonstruktion av granstockar.
Denna är helt nybyggd, var klar lagom till sommaren 2014 och innehöll breda bänkar och ett bord. Hade inte varit några problem att övernatta här om vi velat.
Vädret var märkligt denna dag, för precis när vi kom hit började det regna från en ganska molnfri himmel, så vad passade bättre än en paus inne i kraken för att dricka upp det sista kaffet, alltmedans regnet droppade på vasstaket.

Snart visade sig solen igen och vi vandrade vidare. Det5 märktes att vi närmade oss "fastlandet" då mossig barrskog kantade leden igen.

En underbart omväxlande vandring och ännu en plats jag sannolikt inte fått uppleva utan geocaching.