Fantastiska Budapest

Vi har precis kommit hem från några nätter i Budapest. Vilken resa det blev. Ingen fokus på geocaching, det blir det ju sällan när vi är på semester, så därför kommer inlägget inte heller handla så mycket om burkar, utan mer om hur fantastiskt vackert Budapest är!
Att åka dit, när staden är alldeles gyllene i alla vackra höstfärger var magiskt.
Fyra nätter var vi där, flög billigt med wissair (som dessutom hade direktflyg från göteborg), samt bodde bra för inte alltför stor peng, så vi kunde lyxa till oss lite extra väl på plats.
De pengarna la vi på god mat och fika.......För vi har verkligen gått, fram och tillbaka, massor i denna otroligt vackra stad.

Vi valde att åka en hop on hop offbuss och startade med ett stopp vid View from Gellért hill.
Så vackert!!!!!! Kul med en virtuell dessutom, finns ju inte alltför många här hemma.

Vi gick nerför Gellert hill i en ljuvlig tunnel av höstfärger.

Uppför nästa kulle till slottshöjden,  nu valde vi den gamla bergbanan.

Fiskarbastionen med sin fina utsikt.

Verkligen vackert!

Kedjebron.

Denna kväll var den bara tillåten att gå över, på andra sidan väntade massor av människor i nån sorts parad.

Söndag morgon tog vi bussen till Margaretaön, där en mäktig fontän sprutade vatten i takt med musik. En fantastisk upplevelse.

På ön hyrde vi en sorts fyrhjulig cykel. Inte helt lättrampat, men ett kul sätt att se denna 2 km långa, parkliknande ö.

När vi var nästan åter fick vi höra att barnens cykel saknade broms. Tur det var rätt platt på ön.

Margaretabron

Det smått osannolika parlamentet.

Skorna, ett minnesmärke över de judar som tvingades ta av sig skorna här, innan nazisterna sköt dem. En stark upplevelse.

Går man mycket så kan man oxå äta gott. Detta är ett riktigt anrikt ställe.

Kvällstur med båt på Donau.
Underbart vackra slottshöjden.

Parlamentet.

Måndag morgon och solen skiner från en knallblå himmel.
 Heroes' Square - City Park Tour No. 1. Vi hoppar av bussen på Hjältarnas torg.

Alla utom äldste sonen ville bada i Szechenyi Bath - City Park Tour No. 2.

Jag gjorde honom sällskap på en promenad i city park istället, och då fick gpsen följa med såklart.

Väldigt många av Budapest byggnader är överdådigt utsmyckade. Många skadades i kriget, men de är rekonstruerade och fantastiskt vackra.

Vi tog metron mot slottshöjden och gamla stan efter badet. Denna gång gick vi uppför berget.

Efter ett rätt annorlunda besök i labyrinten som ligger under slottet, där höjdpunkten faktiskt var att gå och följa ett rep på väggen i kolmörker i dessa gamla gångar som fungerat både som skyddsrum och en hel del annat.
I de mer upplysta delarna av labyrinten fanns det vaxdockor med scener ur en opera, historien om drakula i rökfyllda gångar, samt en utställning om grottor runt om i världen.
Vet inte om jag gillar det eller ej, men glömma det lär jag inte.

Fina Mattiaskyrkan, på slottshöjden, med sitt vackra tak.

Alla resor har en hemresedag, Vi skulle inte med planet förrän kl 19 så vi hann besöka både Synagogue

Silverpilen, bakom synagogan.

Vi passade även på att gå en sväng i det gamla judiska gettot.

Den mest kända av Budapests ruinpubar huserar här, Avspärrat pga att det byttes plåt på taket när vi gick förbi.

Basilikan, 302 trappsteg för att komma upp i tornet. Såklart vi ville det!

Hungriga igen, detta blev resans klart bästa matupplevelse, både för öga och gom.

Så mycket vi hann med på dessa dagar, ändå tog vi oss tid att njuta av allt det vackra.
En underbar stad att turista i och som bonus fick jag logga ännu ett land.