Fängens finfina fikaplatser.......

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Inte nog med att vi hittade två riktigt fina fikaplatser, hela området överraskade oss dessutom med riktigt bra caching. Om det tycker jag!
Men vi tar det från början. 
Det har ju varit så fint väder senaste veckan och jag ville gärna passa på att åka en heldag innan älgjakten.
I torsdags blev det så av och vi startade med en liten omväg för att ge Titti tillfälle att besöka denna fina plats:
Kroksjöns vindskydd 
 
 
Inte så långt härifrån finns Lenas nya cache Hornsjön som vi nu passade på att logga. Trodde inte det var möjligt att det skulle vara mindre vatten än när jag var här sist, men det var det.
 
 
Än så länge var det grått och kallt ute så vi valde att fortsätta söderut och ge oss in i skogen till  Lidstorpsdammen.
 
 
Här fanns det fina vindskydd och för dem som vågade även en linbana över dammen.
 
 
Vi skippade linbanan, men fick vara lite våghalsiga ändå. Balansgång är inte heller helt lätt när balansen inte är på topp. Drog en lättnadens suck när vi väl kommit över.
 
 
Cachen hittade vi sen på ett ställe där det var bra att ha friska knän. Fin plats där kring dammen, som gjord för en fika. 
Men denna dag hade inte hunnit lida mot fikapaus ännu så vi fortsatte söderut med siktet inställt på Sonarpsslingan #1 Grandungen.
Som vanligt så blir det ju några stopp på vägen och när vi var framme vid slingan insåg vi att vi nog var tvugna att äta lite innan, men vart? Det blev spontant vid Rastad Fritidsby
 
 
Vilken fin plats! I sol och med lä från den för dagen rätt kalla vinden .
 
 
Helt ljuvligt. På andra sidan ån skymtade ytterligare en fikaplats, det råkade bli dagens andra fikaplats, men det som enbart var max 150 meter fågelvägen, var närmare 2 kilometer landvägen. Ån gick inte att ta sig över på annat sätt om vi inte lånat nån av båtarna såklart. En mycket bra cache hittade vi oxå!
 
 
Kan man bli annat än glad när man hittar sånt här i skogen?
 
 
Geocaching på riktigt har blivit något som fastnat i mina tankar. Det är bland annat när man blir visad till ställen med historia, som man aldrig hittat till annars. Undantagstorpet Ängen. var en sån plats. Massor av mossa nuförtiden, men en gång så har det varit en människas hem.
 
 
Alltid kul när man förutom skylten på platsen får lite mer info i cachebeskrivningen. Platser man aldrig hittat utan plastburken.
 
Vi fortsatte vår dag med  Team Abris fikarunda #1 Bulle
Roliga, om än lite slitna tvister på det som brukar serveras till kaffet. Vad passar väl bättre för fikande tjejligan än en sån runda?
 
 
Så hade då äntligen turen kommit till Sonarpsslingan, den som var dagens huvudmål.
Detta var en riktigt fin cacherunda, där krutet lagts på roliga cacher. Inte svåra alls, men sådär som man blir glad av att hitta. Även beskrivningarna var välgjorda. Om det tycker jag.
 
Lägger inga bilder på gömmorna här, men några naturbilder från rundan kan jag inte låta bli.
 
Perfekt att dra med titticc ut i sumpen när det inte var det minsta sumpigt.
 
 
Sonarpsslingan #7 Den gamla torvtäkten. En mycket bra gömma och fantastiskt vackert, men man måste gå från rätt håll. Annars är man nog inte så ren efter den promenaden.
 
 
 
Fiska på torra land är kul. Här var utmaningen lite annorlunda än vanligt, men det var riktigt kul. Lättare sagt än gjort att montera ihop spö som hänger i ett träd.
 
 
Solen är på väg ner och vi behöver en sista fikapaus. Det fick bli Fängen #1 Norra badstranden, den som låg bara ca 150 meter från dagens första fikaplats.
 
 
Så vackert med solens gyllene strålar mot de höstfärgade träden. 
 
 
 
Skymningen var rosa när vi vände hemåt igen, en härlig höstdag i en trakt jag aldrig besökt innan, en trakt där blixtlåsets anfader kommer ifrån. Dessutom en trakt där det var en ren fröjd att vara geocachare.
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Fängenområdet är vackert. Många fina gömmor också. Jag har en hel del kvar att ta. Jag får allt vänta ett tag innan jag ger mig ut på strapatser. Nu är jag i alla fall hemma. Fantastiska bilder!

Svar: Underbart att du är hemma igen! Din tid kommer igen men det får ta sin tid. Det är en stor behandling du har gått igenom!Sonarpsslingan rekommenderas varmt, gick att köra bil dessutom, även om jag ju brukar föredra att gå.
Krya på dig!!!
bojip

2016-10-08 @ 20:35:55
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0