Ryds grottor

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ryds grottor är ett fascinerande ställe, dels pga sin fantastiska utsikt, men främst pga diabaspelarna som glidit ut 10-20 meter och bildat en klyfta som märkligt nog kallas för just Ryds grottor.
 
 
Grottor är det ju inte direkt, om man inte räknar alla de små grottliknande utrymmen som bildats mellan alla gigantiska stenblock i botten på klyftan.
 
 
Det har funnits en cache där i botten tidigare, en 5/5, som krävde att man fick krypa runt mellan och under alla block. De som hittade den blev sannolikt överlyckliga, men sannolikt var det minst lika många många som liksom jag ansåg att en sån utmaning inte var möjlig. Burken ska sannolikt finnas kvar, men då den varit arkiverad länge nu så kände jag att det var dags för en ny cache nere i klyftan. 
Inte lika krävande och besvärlig som den gamla (den finns ju dessutom sannolikt kvar för de som söker sådana utmaningar) utan en cache som faktiskt de flesta kan lyckas logga. Bara man kan ta sig ner i klyftan vill säga.
Det finns några sätt, varav ett är relativt lätt, den vägen upptäckte vi när vi gick upp igen.
 
 
Jag frågade Malin om hon kunde tänkas följa med på detta äventyr som det ju faktiskt ändå innebar att ta sig ner i klyftan/grottan. Jodå, det ville hon så gärna och vi fick en spännande tur tillsammans.
Tanken att ta mig ner har liksom aldrig slagit mig innan, då det känns riktigt otäckt högt att titta ner från utsiktsplatsen. Men det fanns ju som sagt vägar att välja. Spännande var det, samt en sanslöst mäktig upplevelse att komma dit.
 
 
 
 Ryds grottor blev resultatet! Läser man loggarna så hade jag inte behövt oroa mig för att den skulle vara för lätt;-)

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Vilken spännande plats!

Svar: Ja. det är en riktigt spännande plats! Fick fler ideer av det lite mer äventyrliga slaget (dock ej klättring, det finns så det räcker av den varianten ändå) till platsen. Vi får väl se hur det blir med det framöver.
bojip

2017-01-09 @ 21:01:06
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0