Sevärdheter i gränstrakter

 
 
 
 
 
 
Planen för dagen var kyrkrundans arkiverade cacher och vi begav oss ner mot västra götalands sydvästra gränstrakter. Fina trakter med många fina fikaställen. Om det tycker jag!
Första stopp blev Gammalsjö Kvarn, En tullkvarn från 1860. Vilken plats!!!!!
 
 
 
 
Det största kvarnhjul jag sett fanns här, med en diameter på 7,3 meter.
 
 
Många fina detaljer fanns här att spana in både ute och inne.
 
 
 
 
Underbara gamla fönster
 
 
 
Vår färd fortsatte till  Kyrkrundan #31 Kalvs kyrka, en arkiverad cache som var den enda i serien vi hittade rester av. Fin kyrka på fin plats med en fin slutplats. Synd att den är arkiverad.
 
 
 
 
Hittills har vi sett säkert mer än en handfull bra fikaplatser, men det har ännu varit för tidigt att verkligen stanna för en fika, men på nästa plats var det så dags. KvarnenHär finns det inte en kvarn, men ett vattenhjul som driver ett sågverk, svarveri, stickhyvel och en smedja.
Gillar kvarnar och även om det inte riktigt var en kvarn så var denna var inget undantag.
 
 
 
 
 
 
Med ljudet av forsande vatten och glada över att ha sett årets första blommande vitsippor så smakade kaffe och macka supergott.
 
Kindahus var en gång Sveriges sydligaste fäste, beläget i Kinds härad, två mil från danska gränsen.
Det omtalas första gången 1306 då en dansk här belägrade borgen.
Den tros ha blivit anlagd redan ca 1250, och var på den tiden det enda gränsfästet mot Halland.
Kindahus var en stor anläggning med tredubbel försvarslinje av vallar och gravar, med stora,
djupa skogar mot Danmark. 
 
 
 
 
 
Det var verkligen inga små fjuttiga vallgravar, och jag kan lätt förstå att det hindrade fienden en del för att belägra.
 
 
Vårvakna myror i mängd.
 
 
Gräne gruva var en sevärd plats med inte mindre än 4 cacher intill. The Mine från 2001 var ju självklart kul att logga men även  Gräne Bro 1899 och Dagbrottet - Gräne Gruva var kul att kunna logga. Här i Gräne gruva bröts kvarts och fältspat ur berget mellan åren 1899 och 1932 och det ska nog satsas mer på turism för det var skyltar med leader och pågick arbete intill. Kul, för platsen förtjänar absolut besök även om man inte letar plast.
 
 
 
 
 
På väg till gräne bro.
 
 
 
 
Vår dag närmar sig kväll och vi avslutar med 2 hembygdsgårdar.
 
Högelycke blev dagens andra fikaplats.
 
 
 
Örsås Hembygdsgård, fint belägen vid sjön. Gillar när hembygdsgårdar har cacher för annars hade man lätt susat förbi dessa ofta mysiga små ställen.
 
 
Gillar när jag verkligen får se fina platser och annat sevärt på köpet när jag geocachar. Minisemester kan man nog utan att tveka kalla det för.
 

Kommentarer
Postat av: anna-lena

Mina hemtrakter. Känner igen flera platser. Gränne gruva har jag inte vågat mig till, där är det varning utfärdad... Har helt tappat geocachingintresset. Hoppas bli sugen på någon runda framåt sommaren... för jag vet ju, att är man väl kommer ut så är det jättekul. Ha det gott! Anna-Lena

Svar: Känns som att många tappat intresset för caching det senaste och det är ju lite synd men allt har sin tid. Jag hade nog oxå gjort det om det inte vore för tjejligan tror jag. Är dessutom kul med de utflykter jag får med maken på tillsammans med MAN33 och Lacksen. Har dock blivit alltmer kräsen på vad jag loggar numera. Välkommen till Kinnekulle i sommar. Tror du kommer gilla flera av rundorna som är där.
bojip

2018-04-22 @ 09:47:04
Postat av: Petra

Gräne gruva är verkligen fin, väl värd ett besök. Och det är det fler som tycker :) https://coord.info/GLHXV126

Svar: Åh så kul!!!! Tack för att du delade med dig av den loggen.
bojip

2018-04-24 @ 19:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0