Vinter i skåne

 
 
 
 
 
 
Vi vaknar till en alldeles klar himmel. Det är dessutom vårdagjämning! Det bådar gott, men inte var väl värdens hustak vitt?
Hm, vi åker så långt söderut i vårt land vi kan för att möta våren och så har det snöat igen.......
Inte så mycket men vitt var det överallt igen.
 
 
 
Vi började vår dag med ett stopp i Alstad och två riktigt fina cacher. Visst är det kul att träffa på något sånt här.
 
 
Klörups häkte var i bruk från 1700-talet till 1905 då tingsförhandlingarna flyttades till Malmö.
1809 uppfördes den nuvarande byggnaden. Det finns en cell för kvinnor och en för män. Dessutom finns det en bostad för fångvaktaren med två rum och kök. Byggnaden är idag museum. Mitt emot häktet ligger en smedja som fortfarande fungerar som i gamla tider.

 
 
Ingen tvekan om saken att sådana här fåglar funkar lika bra som en vakthund. Väsnades rejält gjorde de och den modigaste försökte "bita" Titti i benet.
 
 
Månstorps gavlar - Jocke #4 en mycket passande plats för ett spöke.
 
 
 
 
 
Vi fortsatte vår färd in mot Malmö och en annan gamling från 2002.  North of the Bridge
 
 
Här vid vattnet blåste det isande vindar så vi fortsatte inåt land igen.
 
 
Ännu ett tecken på att vi var i Malmö.
 
 
Strax intill kallbadhuset tog vi en promenad i lä och här fick åtminstone jag vårkänslor på riktigt! Här fanns även en riktigt bra restaurang som serverade jättegod lunch.
 
 
Fina blommor, som jag inte har en aning om vad de heter.
 
 
Dagens motionspass förlades till denna inte alltför stora gräsmatta. Pussjakten / The pursuit of kisses En synnerligen frustrerande och ändå minnesvärd wherigo. Fast de som såg mig måste ha undrat om jag inte rymt nånstans ifrån......
 
 
Nån som saknar en stol?
 
Vi avslutade med att ta en promenad i bokskogen vid Torup. Jul i vårt hus var en av de cacherna i området som var riktigt trevlig. Här finns massor av cacher så överblicken är svår att få, speciellt som en stor det är T5. Men vi hittade en slinga som passade även för höjdrädda.
 
 
 
Avslutar även denna dags upplevelser med en kvällsupplyst kyrka. Denna gång fanns här en cache. Svedala kyrka 
 
 
Nöjda och belåtna återvände vi till vårt nattläger i Hammarlöv igen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Torup är en favoritplats för mig. Får ta en tur till dotter med familj i Malmö och njuta av bokar och leta några cacher. Har inte blivit en enda i år. Bara ett event. Till minne av Inga. Ha det gött! Anna-Lena

Svar: Jag tänker ofta på Inga. Jag träffade henne inte så många gånger men hon saknas mig ändå.
bojip

2018-03-25 @ 18:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0