Upp till Norrala. FAD-resa dag 1

 
 
 
 
 
 
 
 
 
FAD.......
Nog kändes det låååångt när vi fick reda på att det i år var Sundsvall som var värd och jag bestämde mig för att dit kommer jag inte.
Fast det brukar ju vara en av årets höjdpunkter......När Elin tidigare i höst kom med frågan om jag ville följa med henne så tog jag en rejäl funderare. Skulle jag orka tro? Fanns tiden? För jag insåg ju att vi skulle behöva vara mer än två nätter hemifrån. 
Så föll det sig så att jag fick en ledig höstlovsvecka och jag bestämde mig för att följa med och det är jag glad för. Galet trött såklart men nöjd. Många upplevelser rikare.
Vi startade redan på tisdag morgon och första stopp blev Hälleskogsbrännan, där den stora skogsbranden härjade 2014. Fantastisk plats och väldigt fint i ordninggjort.
 
 
Fascinerades även av den enorma mängd sten på platsen. Kändes nästan märkligt att träd kunnat få plats att växa här.
 
 
 
 
I utsiktstornet hittade vi både lä från isvinden och tak som skydd för regnet och här packades första kaffetermosen fram. Inget fel på utskten här.
 
 
 
Tror vi alla blev berörda av denna plats.
Vidare till  Östanbyn, en cache som överraskade.
 
 
Förstår att den varit utsedd till geocache of the week.
 
Hus på ben har jag inte sett så många av förut men i Norberg finns de.
 
 
Tydligen används dessa under skidloppet Engelbrektsloppet och är en kopia av en gruvlav.
 
Rastplats Grådö Skans blev nästa stopp på vår inte speciellt raka väg.
 
 
Här hittade vi en paviljong som erbjöd tak för vår lunch.
 
 
Varm Gulaschsoppa  smakade ljuvligt denna allt annat än varma dag. Fin plats var det dessutom.
 
 
Mörkret faller tidigt så här års och vi fortsatte mot vårt boende strax utanför Söderhamn. Vasamonumentet i Kungsgården, med det åttakantiga spruthuset strax intill som innehöll en gammal hästdragen brandspruta, var sista platsen vi stannade vid innan Marbäcks gamla skola i Norrala som var vårt hem för natten.
 
 
 
Underbart att komma inomhus denna kalla, blöta dag som vi trots vädret ändå upplevt väldigt mycket på.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Grådö skans måste vara Sveriges bästa rastplats. Sex!? olika typer på samma ställe :)

Svar: Haha, ja, bäst av allt var faktiskt taket;-)
bojip

2018-11-07 @ 20:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0