Nyårstankar

 
 
Så har då ännu ett år gått.
2013 är snart till ända. Det har varit ett bra år även om jag hade önskat att livet kunde fått ha varit lite mer normalt emellan alla för mig helt oumbärliga cachingturer. Massor av motion har jag fått, både när jag cachat och annars. Var längesen jag hade en sådan kondis som jag har nu. 13 kg mindre att bära på är inte heller att förakta. 
1201 cacher har jag loggat under året, närmar mig med stormsteg ännu en milstolpe. Undrar vart den ska förläggas tro? Milstolpar ska ju firas så det får bli en fin plats någon gång i februari, mars kanske.
Totalt 50 nya gömmor hade jag visst placerat ut detta år, visste inte att det var så många, men eftersom det är 5-6 rundor så plockar ju antalet cacher på. Kul, då de verkar uppskattas.
Några event har det även blivit:
Fristads Event 2013 var ett som som jag helt klart ska försöka åka till även nästa år. Väldigt trevligt och fina omgivningar däromkring.
Hemliga rum på Läckö slott (FULLBOKAT!)  var även det en trevlig sammankomst, sannolikt inte helt lätt att guida runt en hoper nyfikna cachare på läckö slott som alla ville in i de olika rummen bara för att kolla vad som fanns där, men det gav tydligen mersmak, för ett nytt event är på gång till våren, där även jag ska bidra med några burkar. (Läckö Kinnekulle Event 2014 )
Cykel event 2013 100 burkar runt sjön Ymsen där cykeln vr transportmedel nr1. Trevligt och galet eftersom vi råkade få inte mindre än 27 FTFer då ingen annan än vi cyklade samma håll.
Så var det ju då eventens event Lucia Event Växjö 2013 . Så underbart!!!! Blir det ett luciaevent även nästa år så kommer jag definitivt åka dit.
 
Nyårsafton brukar jag definitivt inte vara ute och cykla.
Jag brukar även inte bry mig speciellt mycket om vita dagar men just idag kändes det rätt lockande att släcka den där vita dagen med en cykelcache.
Jag har ju annars rätt långt till närmsta otagna cache numera, men det fanns en bara 4,2 km hemifrån som jag sparat just för att kunna ta i samband med en cykeltur:
Oltorps Alunbruk
Oltorps alunbruk låg inom lunnabäcksdalen ca 500m NV om Oltorps gård.
Det anlades år 1726 av Johan von Mentzer, Generalmajor och landshövding i Jönköpings län.
Det uppgives vara "Nybyggt" år 1813, Nedlades troligen år 1855.
Alunvärket hadde 50 arbetare.
 
En plats jag faktiskt inte hade den ringaste aning om trots att det inte är så långt hemifrån.
 
 
 
 
Detta blev min logg:
"Detta ställe hade jag inte en aning om att det fanns, trots att jag trodde jag snart traskat omkring på de flesta ställen i min hembygd.
Sparade dock ett besök här tills en dag då jag kunde cykla hit.
Aldrig kunde jag väl tro att den dagen skulle råka bli nyårsaftons förmiddag!
För att komma hit från Kungslena så är det en del uppförsbackar och det var när jag gränslade cykeln för att starta i första uppförsbacken som jag kom på det!!!!!
Det är ju något fel på växlarna, har totalt glömt att försöka åtgärda det. Nåväl, det går att cykla i uppförsbacke och motvind på näst högsta växeln också, bara man är tillräckligt envis, men det var en rätt trött bojip som ställde ifrån sig cykeln när jag kom fram.
Jo förresten, ville inte utsätta mig för bokskogsbacken med en trasslande cykel så jag angrep gömman från andra hållet. 300 meter plöjd åker var en baggis efter den cykelturen......
Wow, vilket ställe egentligen! Risigt och snårigt javisst, men all växtlighet var ju nu nedvissnad så det var inte alls svårt att ta sig fram. Cachen hittades lätt, sen gick jag omkring och spanade in omgivningarna lite. Ruinerna blev fotograferade. Kunde inte låta bli att fundera över vart bron fanns någonstans? Inte var den ju där jag trodde först iallafall.
Massor av vatten i bäcken bildade ett rejält vattenfall. Vackert!"
 

"Tack för en trevlig och annorlunda utflykt denna varma nyårsafton! Hit hade jag aldrig hittat annars.
Hemåt gick det toklätt att cykla. Nerför och medvind och en cache rikare! Tack!"
 
 
Ja som sagt, hur kunde jag ha glömt att växlarna på cykeln levde sitt eget liv.........
Massor av vatten fanns det i markerna och det skulle finnas en bro. Såg ingen den vägen jag kom från så jag undrade om detta kunde vara bron
 
 
Som tur var fanns det en betydligt bättre en bit nedströms och det gick jättebra att ta sig över till motsatta sidan vattenfallet.
 
 
 
Ett gott slut på cachingåret 2013!
Nu ser jag fram emot ett gott nytt 2014!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0