Ännu en blöt samt ett otillgängligt ötorp

Den andra mars börjar jag jobba fullt igen efter att ha varit "säsongsledig". Så när tillfälle har getts senaste tiden har jag gärna passat på att bege mig ut i skog och mark.
Efter att ha tillbringat förmiddagen med att plocka tulpaner kände jag ett sug ut i vildmarken. Älskar verkligen att jobba med tulpanerna men de finns kvar ett tag till. Konagirl77 brukar inte vara sen att haka på sådana upptåg så vi möttes upp strax innan Bjärsjön för att ge oss ut i spenaten.
Bjärsjön loggade jag redan 2010 men den låg så fint till så jag hade inget emot ett återbesök.
Här hade jag gärna fikat om det inte blåst så kallt från sjön.
Vi stannade och njöt en stund av utsikten iallafall.

Så begav vi oss mot Billinge Blöt # 5 Komossen

Som synes inga stigar men min gps visade att den nog kunde finnas stigmöjlighet och det visade sig även stämma. Inte ända fram men hyfsat nära.

Lite blött på sina ställen men inget som gjorde fötterna blöta.

Komossen i egen hög motljusperson.

Vidare mot Ötorpet
I beskrivningen står
Ett torp som försvann från kartan för mer än 70 år sedan. Du får gå åtminstone 1 km över hygge och obanad terräng, troligen betydligt längre.
Här uppe låg många torp där fattigt folk fick försöka klara sig. Det här torpet måste varit ett av de sämsta, det övergavs först. Trots att torpet försvann från kartorna före 1936 har ägorna inte vuxit igen fullständigt, markerna måste varit urusla för jordbruk.
SPÄNNANDE!

Fast var den där kilometern fanns kan man undra. Vi använde stigen mot Komossen och genade sen max 400 meter in genom riktigt fin skog.
Fallna träd på sina ställen men inte ett enda hygge som tur  var.
Massor av mossa!!! mmmmmm.

Nu är vi nära

Gläntan strax intill torpresterna.

Fika bör man och det blev en fin stund i mjukaste mosslandet en bit från det gamla bortglömda torpet.

Ingen mobiltäckning alls, bara vi och suset från träden. Gillar de här vildmarksgömmorna skarpt, för hit hade man verkligen inte hittat utan en geocache.

Efter regn kommer sol!

Efter en inte helt torr dag så vaknade vi med en alldeles klarblå himmel. Underbart! Efter att ha lämnat boendet i Nol beger vi oss mot Kungälv och börjar med en liten tur runt fästningen.
Multin rörde vi till (hur i all världen man nu kan missa en megastor skylt för att läsa på den lilla bredvid men, men det kan man visst.....) fast traden blev loggad.
Så fint där!

Lite ustikt måste man ju alltid se till att få.

Men en sanslös god doft av nybakat loggade vi Utsikten och det väckte ju såklart ett fikabehov hos oss.
Vi fortsatte alltså med att leta fikaplats och det blev vid fina Guddehjälms hembygdsgård.
Här saknade jag en cache, tycker att hembygdsgårdar väl förtjänar det, men det finns ju ett 20-tal i naturreservatet strax intill.

Fikat packades upp i en solvägg på trappen inne på gården. Underbart vårigt februariväder.

Så till en riktigt härlig vandring!
Guddehjälm #1
Skogen vid Guddehjälm är en av Bohusläns allra största sammanhängande ädellövskogar.
Guddehjälm omnämns första gången i skrift i 1354 års jordebok som ett klosterhemman. I direkt anslutning till naturreservatet ligger Ytterbys hembygdsgård Guddehjälm som uppfördes år 1800. Här finns också flera torpställen som har märkts ut av Ytterbys hembygdsförening och en kvarnplats med fyra efter varandra liggande kvarnar.

Vi valde att gå den ena av slingorna här för att även kunna logga Guddehjälm. Den andra rundan spar vi för hit vill jag återvända!
Några bilder från denna vackra vandring!

Avslutade med en liten tur på banvallen vid Sjövik. Helt sanslöst att vi råkade hamna på den delen av leden som jag redan gått en gång och dessutom blågubbat några stycken.
Nåväl, några fynd mer blev det och dessutom väldigt annorlunda att se hur mycket vatten det är överallt.

En bra resa har alltid ett slut. Här blev vårt sista stopp på denna resa.

Vatten, vatten, stan är full av vatten

Vi har länge pratat om att försöka få till en liten resa med övernattning, något som vi brukat försöka göra varje vår. Önskemålet från min sida var att planera för att åka innan jag börjar jobba för fullt i början av mars så den 18-19 feb valdes som datum som passade oss alla 3.
Efter lite diskussion så blev resmålet bestämt till Lerum/Alingsåstrakten.
Egentligen kanske inte helt optimalt med tanke på hur det har regnat, speciellt i dessa trakter.
Det regnade när vi körde ner, men snart höll det upp och efter att ha fixat de 2 sista D/T-kombinationerna som Malin saknat så var siktet inställt på några intressanta multis.
Nånstans där gick det fel.
För just de multisar jag valt ut visade sig ligga rätt nära vatten och vatten fanns det gott om. Alldeles för gott om till och med.
Började lite lätt med Skallsjö g:a kyrka, en kyrkoruin är ju aldrig fel. Fast just denna var inklädd i blå plast och inte riktigt så estetisk tilltalande men vi lyckades vi logga utan minsta problem.

Sen var planen Ölslanda kvarn, men där hittade vi ingen parkering. Överallt fanns var det fullt så vi fortsatte mot Jul i Lerum 2015 #4 Grynkvarnen fast även där hittade vi ingen parkering. Styrde färden mot närmsta lediga parkeringsplats för nu behövde vi fika dessutom.
Blev inte den mysigaste fikaplats, mitt på en parkering med en skola och återvinningscontainrar intill men mätta blev vi.
Gav oss av mot grynkvarnen därifrån men där stötte vi på problem med vatten.

Vi skulle över den ena bron för att sen fortsätta på dea andra bron på andra sidan ån för att räkna lite trappsteg på andra sidan.
Fast vattnet ville annat.
1,5 meter brett forsande vatten över stigen hindrade effektivt vidare promenad.

Över huvud taget var det massor av vatten i ån så vi gav upp att fortsätta mot Öslunda kvarn som det var tänkt och återvände till parkeringen där det fanns en annan multi, Clayriver valley nature reserve entrace

Fast varför ska saker vara lätta egentligen?
Hur vi än räknade så fick vi noll meters avstånd. Gjorde en rövare och räknade på ett inte riktigt korrekt sätt och men se där! Koordinaterna vi fick kändes ologiska men visade sig stämma! Skönt!
Äntligen en logg till!
En väldigt vacker plats dessutom kom vi till

En torrare tid på året vill jag gå lite mer i dessa fina omgivningar och återbesök finns med på önskelistan framöver.

Vi återvände till Alingsås och körde ut mot Nolhaga där vi möttes av mer vatten.

Logg nr 11 000 blev Jättegryta i flyttblock

Fint att vandra i den dramatiska naturen som är där intill.

Fast en milstolpe måste ju firas.

Blev bjuden på gofika på ett av cafeerna i stan, vad passar väl egentligen bättre än att ta en fika på ett cafe i cafestaden Alingsås?

Fint avslut på en lite blöt dag! Men vi kommer tillbaks nån gång framöver!

Tunhem, ekar, stup och grottor

Torsdag var egentligen en dag jag skulle pyssla lite på hemmaplan, men det utlovades en riktigt stor sol!! Jag och Konagirl77 hade pratat om att göra ännu en "ut i spenatentur" på onsdagen, men kanske att hon kunde tänka sig att byta dag, och kanske till och med byta utflyktsmål?
Jomenvisst, och iväg kom vi så, denna soliga torsdagsmorgon.
Destination ställdes till Hunneberg och vandringsleden Stigen: Tunhemsstigen.
En ca 4 km lång tur utlovades i fin miljö. Och ja, vilken otroligt fin vandring vi fick! Visserligen tog den sina timmar, trots att den bara sades vara 4 km, men så blev det en hel del fotostopp och vi hade absolut ingen brådska, det får man inte ha när det är så mycket att se tycker jag.
Vi startade vid den fina hembygdsgården.

Fullt med snödroppar som blommade och det var absolut vår i luften.

Västra Tunhem är känt för sina ekhagar och det fanns många av dem.

Gillar verkligen hagmarker i sol.

Leden var till en början lätt att följa med nya spångar och snart passerade vi Västra Tunhems kyrka med sin fina kyrkogård. En bäck porlade rofyllt.

Vi fick lära oss mer om ortens björnfångare av stora mått.

Så närmade vi oss Kalkgrottorna

Frågan var, hur luktar stenen?

Groupie med grottornas väktare.

Innan vi går vidare ska den stora eken strax intill få en kram.

Rester av en kalkugn.

Nu började det kurra i magen och vi funderar över lämpligt fikaställe, kanske Tunhemsklinten: Tunhemsstigen kan vara ett bra sånt?
Fast hur ska vi komma upp?

Här tappade vi bort stigen, men det gick bra ändå. Upp kom vi till denna fina plats.

Och ja, det gick ju jättebra att fika här. Vilken sanslös tur att vi tog med oss det, för vandringen tar sin lilla tid.

Vi fortsätter mot cachen med det märkliga namnet Altanen: Tunhemsstigen

Det var här vi ångrade oss att vi redan fikat. Så ljuvligt skönt i solen på denna klipphylla.

Stigvalet var inte självklart så vi valde att satsa på Skvaltkvarnen som nästa cache. Lite utanstigvandring blev det dit men det gick bra.

Väldigt vacker plats!

Så till den berömda!

Lite mer trädkramning!

Vilken bjässe!!! 800 år är inte att förakta, speciellt som den fortfarande verkar vara vid god hälsa.

Vi fortsätter runt prästgården och hamnar på ett gravfält.

Stigen fortsätter, men vi råkade tappa bort den lite igen. För inte var den så här krokig inte......Dessutom gissar jag att man inte skulle behöva ta ett jätteskutt över bäcken.

Fyra timmar från att vi startade var vi åter vid bilen. Vilken fantastisk vandring vi fick! Helt klart värd att gå och det känns som jag gärna återkommer en försommardag nån gång framöver.

Upp igen på Hunneberg och mot nya mål.

Just här gick stigen lite för nära, måste erkänna att här var det väldigt högt.
Fast cachen låg snällt en bit från kanten som tur var.

Finfin utsikt och självklart valde vi att äta vår lunch just här.

Så var det bara några få cacher kvar, Nightmare cave var en av dem.

En helt unik plats, en av Nordens 2 guldspikar finns här. (GSSP)

Den unika spiken som jag först trodde var en trägren.

Ja, det var in i grottan vi skulle. Mysigt!!!

Drippelidropp, fast vi klarade oss från att bli så blöta.
Riktigt häftig plats som fick bli sista fotostoppet på denna riktigt fina tur.

Födelsedagscaching!!!

Vi brukar ju göra lite dagsturer tillsammans med MAN33 och Lacksen emellanåt och nu var det så dags för ännu en tripp. Denna gång ville även Acimon, Arras66, Owe666 samt Movitt hänga på.
Det råkade bli på min födelsedag, men vad passar väl bättre än att fira sin födelsedag med en sådan rolig aktivitet?

Denna gång styrde vi färden till Trollhättan och det blev en riktigt bra dag.
SMHI hade utlovat himlaläckage hela dagen, men så illa blev det inte. Lite regn, men mestadels uppehåll och nästan lite vår i luften.

18 cacher och flera favvo fattigare blev resultatet och här kommer en bildkavalkad från dagens övningar, inte i någon speciell ordning alls, för att inte spoila.