Böljeslag och lerskiffer

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tisdag och vår i luften. Denna dag blev det en tur till kullen, för lite service samt även ett besök vid två earthcacher tillsammans med Titti.
Första fotostopp blev Lugnås kyrka, där det visade sig finnas en arkiverad fullt loggbar cache.
 
 
Kan himlen bli blåare än så här?
Det var fortfarande rätt kallt i luften när vi fortsatte mot Kinnekulles vackraste bro.
 
 
Efter att ha ägnat nån timme åt att placera ut några nya cacher knorrade magen väldigt och vi körde mot Högkullen där vi som traditionen bjuder åt dagens lunch. Även denna dag blev vi inte besvikna på vad som serverades och det var med kanske inte den mest graciösa förflyttningsteknik, proppmätta som vi var, begav oss 70 meter från parkeringen ner i ett djupt hål.
Som tur var så behövde vi inte ända ner men lutningen var ändå av det brantare slaget och inte så lättgånget.
Vi skulle studera Lerskiffer på Kinnekulle
 
 
 
 
När studierna var avslutade av denna skiffersort jag inte visste fanns tog vi en sista titt på utsikten.
 
 
En fin promenad ner till hamnen som gav oss tillfälle att njuta av blåa sippor.
  
 
En ljuvlig plats som gav oss ny kunskap.
Visste inte att böljeslagsmärken existerade innan denna tur heller. Earthcacher levererar som vanligt.
 
 
 
 
Sten finns gott om på Kinnekulle, denna mur är en av de mer spännande tycker jag.
 
 
Vi styr färden vidare mot Lasse i bergets grotta där vi passade på att fika i solen.
 
 
Solen och värmen de senaste dagarna har lockat fram många vårblommor. Årets första vitsippa hittade vi strax intill. Här tycker jag att mobilkameran överraskar stort. Hade aldrig lyckats få till ett sånt foto med min gamla mobil.
 
 
Även vårlöken blommade och det var nöjda tjejer som styrde vägen hemåt igen efter en vårdag på kullen, åtminstone jag med nya kunskaper om böljeslag och lerskiffer.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Härliga blombilder och spännande jordgömmor. Har anmält mig till Läckö-Kinnekulle-eventen. Får hoppas att allt klaffar så att jag kan åka också. Tyvärr kunde inte Katrin följa med, men jag får hoppas maken ställer upp. Har bokat boende i Götene. Hoppas vi ses.

Svar: Håller tummarna att allt går i lås för dig och att vi kan ses på eventet! Jag kommer att sitta vid TB-bordet med undantag för en föreläsning vid lunchtid.Varmt välkommen till mina trakter!
bojip

2017-03-29 @ 22:46:21
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: Petra

De där EC:na ska definitivt besökas, men det lär dröja för i år blir det ingen långhelg i Lidköping. Inte speciellt mycket vårcaching alls troligvis, men får väl ta igen det till sommaren när knät är läkt igen :)

Svar: Det där knät ställer till det för dig verkar det som. Ja, earthcacherna hade definitivt ett bra tema, brukar ju oftast vara fina platser man visas. Lerskiffret var inte den finaste platsen direkt men intressant.
bojip

2017-03-30 @ 18:10:23
Postat av: Anonym

Som vanligt trevlig läsning och fina bilder.

Svar: Tack!
bojip

2017-04-04 @ 17:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0