Att vara förberedd är viktigt. En annorlunda Örebroresa....

Titti hade ställt upp som "rekreationsterapeut" en heldag för mig och då passade vi på att åka upp till Örebro. Det är ju några mil så det vill till att planera så att allt kommer med som ska komma med.
Fikakorg, lite pengar, jacka, oömma kläder och självklart gpsen!
Via GSAK var ca 700 cacher klara och det skulle räcka mer än väl!
Solen sken från en klarblå himmel och vi gav oss iväg!
Första stopp blev en kort men fin multi!
112 . Den låg ett stenkast från vår färdväg och blev en lämplig bensträckare. fin startburk och en ännu finare final nära vätterns strand. Här fick jag göra jobbet. Har en likadan gömma fast i lite mindre format ute i skogarna så det var lätt!
Vidare till dagens bästa gömma! Speak up! Det är detta jag gillar med geocaching! En helt osannolik plats mitt ute i skogen!
 
 
Detta var en källa med ett vatten som  man skulle komma ihåg att dricka lite av, vattnet sägs bota alla sjukdomar förutom avundsjuka, svartsjuka och grälsjuka. Just idag såg det inte ut att bota något alls, men med största sannolikt åstakomma en smula magont istället. Vi lät vattnet vara.
 
En massa "stolar" med namn på stod uppradade i gläntan, det verkade vara personer i hembygdsföreningen i Lerbäck som hade fått sina egna sittplatser här ute. Torkade löv och blommor fick oss att misstänka att det nog varit aktivitet här för inte så länge sen.
 

Tala fritt ur hjärtat, och det gjorde Titti. Hon förespråkade glädjen av att äga en GPS!

Det var här som jag började ana oråd........ Min gps ville nämligen bara visa mig TVÅ geocacher, varav denna var en. Hm..... Vad har hänt????? Tankarna var många innan jag slutligen insåg att jag helt glömt ladda över alla cacher som var inlagda i gsak. SNYFT!!!!!! Tur att Titti plockade fram kaffe och äggmacka som skingrade min sorg en aning.......Sen går det ju alltid att dela trådlöst.......trodde vi.

 

Det gjorde det inte......Med en enda gps gav vi oss upp mot örebro för att ge oss i kast med mitt huvudmål för dagen Puzzle. Det visade sig inte vara helt lätt. Vi körde enligt gpsens anvisningar och hamnade helt fel. Här i detta område hade det nämligen hänt en del sedan våra kartor ritades. En våtmark med tillhörande vandringsled fanns nu på platsen och det ställde till det. Rätt som det var mötte vi den här

 

När man möter larver med huggtänder så kände åtminstone jag att det var dags att vända.

Hungriga var vi dessutom. Planen var att äta på IKEA, Vi hamnade på McDonalds.....Hur gick nu det till? Inte var det gpsens fel inte.

Vi gjorde förresten ett försök med en cache vid ett fågeltorn med. Ett synnerligen välbesökt fågeltorn som vi smög, tysta som små möss under medans vi hörde trampet av fötter över våra huvuden. Då ringde Tittis telefon. Undrar vilken fågel entusiasterna ovanför identifierade det ljudet med......För inte kunde de väl tro att det fanns knäppgökar som smyger omkring under tornet...........

 

Jag ville till Kilsbergen också och eftersom vi haft lite oflyt och bara loggat ett fåtal gömmor ännu beslöt vi oss för att logga några Powertrailgömmor. Gamla E18 A-03 var en av dem vi besökte och här stannade en annan bil till precis intill. Detta visade sig vara geocachare från tranås och södertälje som vi sedan träffade på ytterligare två gånger denna varma afton. Trevligt. Just vid denna gömman fick boomblaster göra jobbet, medans vi andra stod och höll emot. Fast jag hade en viktig uppgift, jag höll i pennan.

Riktigt trevligt att träffas i skogen sådär, blev som ett litet minievent och vid sista mötesplatsen kändes det nästan som gamla bekanta!

 

KCS-H03: Mötesplatsen Mitt på en äng, en bra bit från närmsta väg, ordentligt fastgjuten i marken. Fast nog var det en mötesplats här alltid. Höll på att trampa på ett par förälskade vinbärssnäckor strax intill.

 

Powertrail är inte min grej egentligen, det blev jag om inte annat rejält påmind om denna kväll. Vissa gömmor var bra men allt hoppande in och ut ur bilen samt en massa gömmor som inte egentligen gav något annat än en pinne i statistiken gör att powertrails inte ger mig så mycket. Naturen var inte heller så speciell fast så kom vi ju egentligen inte ända bort till kilsbergen heller( H.I och J-serien). Klockan drog iväg och vi behövde mat och att komma hemåt igen.

 

Dagens sista gömma var av den sorten jag tycker betydligt bättre om. Toften

 

Solen hade just gått ner och vattnet i sjön var rosaskimrande. Vackert.

Efter logg satte vi oss i bilen (det började ju bli kallt ute och myggen vaknade) och kastade oss över nyponsoppa och mackor. Det var nog tur att vi satt där och att ljudet av vårt prat dämpades, för annars hade nog inte bävern som simmade förbi i vattnet vågat sig fram. Ett fantastiskt avslut på en trots allt mycket bra dag!

.

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Lena Alteg

hej detta är nog en kusin http://tradgardsalskare.blogspot.se/2011/09/arets-coolaste-larv.html

2012-08-16 @ 22:12:24
Postat av: Anonym

Det är en snabelsvärmare! När den tycker sig bli hotad drar den in huvudet och ser ut sådan. Vi tyckte nästan den väste..........

2012-08-21 @ 04:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0