Tiveden, i gråbens spår

Nu blir det ett gäng tillbakablickar i arkivet, något ska man ju hitta på när man har en inte alltför sjuk men ändock smittad familjemedlem här hemma. Så blicka gärna tillbaka, flera nya inlägg kommer dyka upp från september och framåt.

Men först ett inlägg från helgen.
Mina lediga dagar kommer ju bli allt färre nu framöver så när man får frågan om att följa med nånstans så tackar man gärna ja!
Det var denna runda frågan gällde Tivedsrunda - rotvälta. En hel massa cacher i skogsmiljö.
Det visade sig vara ett smart val att börja med denna och gå leden medsols från Tivedstorp, då det på så sätt blev jobbigast terräng först på dagen.

Den gamla smedjan vid Tivedstorp.

Först följde leden den gamla kyrkstigen mot Tived. Vilka strapatser folk var tvugna att utstå förr i tiden pga kyrkplikten. För lite kuperad var den allt bitvis.

Men mestadels var det en rätt lätt vandring, speciellt om man som vi stannade var 200 meter och däremellan gick i maklig takt.

Stora tassar, utan sällskap av människa i väldigt obebyggd trakt.
Kan det vara gråben som vandrat här innan tro?

Fika bör man, här i en mysig liten grop.
Nej, några platser som gjorda för fika fanns det inte, så vi fick hitta vår egna.

Här var det allt tur att det var en fin bra, annars hade vi blivit rätt blöta.

Stora stenar i en stor hög. Perfekt för en cache modell large!

Fem timmar från start var vi då runt. Närmare 12 km blev det enligt våra mobila mätare.
Efter en gråmulen dag behagade solen ge oss en riktigt färgsprakande solnedgång. Vackert!

Många cacher blev det, som tur var lätthittade och på bra koordinater.
En trevlig dag i skogen fick vi som bonus.

Vandringsled + cacher = måste bli bra!

Min säsongsledighet börjar närma sig sitt slut, så lediga dagar med bra väder känns viktiga att ta vara på.
Fredagen var en sån dag som efter några rejäla stormdagar visade sig bli helt vindstilla. Konagirl77 hade oxå ledig dag så vi beslutade oss för en utflyktsdag helt enkelt med fokus på vandring.
KVINNESTAD TRAIL #1 föreslog hon och eftersom den även låg på min vandringsledsönskelista var beslutet lätt att ta.

Fruset var det i marken, men kvinnestadssjöns is hade redan gått upp på stora delar.
Några cacher hade blågubbar sen tidigare, men det visade sig inte bli några som helst problem för oss att kunna hitta dem alla.
En riktigt fin vandringsled var det, både den delen som låg sjönära och den delen som ledde oss en bit från sjön gav oss vackra vyer.

Det var jämnmulet hela förmiddagen men framåt eftermiddagen lättade det en aning och himlen blev så vacker.

Sitta på en sten och fika är aldrig fel.

9 kilometer var Kvinnestadsleden och när vi var åter vid bilen kändes det som vi villa ha mer.
Valet föll på Sandsjön #9, även här en vandringsled runt en sjö. Är lite svag för just sådana leder.

Även här en väldigt fin led, betydligt mer kuperad, men inga problem att gå.

Jättefin fikaplats vid utloppet till sjön

Fanns även en fin fikaplats vid utsikten en bit bort.

Fin utsikt var det ja!

Sjönära logg.

Solen har precis gått ner och det är dags för sistafikat innan vi kör hemåt igen. Fick bli vid den fina badplatsen. Så fint avslut på en riktigt fin januaridag i naturen.

Spårön igen

Man kan inte låta bli att undra hur många gånger jag besökt Spårön de senaste åren. Rätt många skulle jag tro, men det är en fin ö och alldeles underbart att kunna vandra på en bilfri ö.
Ewamow är en flitig utläggare i trakten, något vi är väldigt tacksamma över och nu fanns det alltså hela 7 nya ologgade cacher att besöka på nämnda ö.
Fast det var på håret att vi kom dit denna dag.
Det hade varit stormvindar och varningar under natten och dessutom var det rejält halt runt Skövde.
Vi hade en diskussion om hur vi skulle göra egentligen men kom till slut iväg trots allt.
Och vilken dag vi fick!!!
Inte en vindpust som störde oss, förutom här Fin utsikt och rastplats. Fast det gjorde inte så mycket eftersom vi valde att fika redan vid vindskyddet strax intill Nyaste grillplatsen. Så fint ställe!!!

Fikautsikten var inte illa den heller.

Vi följde den icke markerade stigen bort till förut nämnda rastplats, fina vyer bjöds det överallt.
Januarisol måste man bara gilla!

Lite iskonst skapad av naturen själv.

Efter den sista cachen i rundan beslöt vi oss för att försöka nå Flarken genom skogen. Det gick bra, även om det var stiglöst. Sen en vandring på spåröleden fram tills den kom fram till bebyggelsen och väg innan vi vände åter mot Nästa Djurgården
Eftersom det blev en rejäl omväg kändes det som GPSen visade 853 meter precis hur länge som helst mot den cachen.
Blev närmare en mils vandring på spårön denna januarimåndag. En mycket bra dag precis som det brukar bli när man är ute i skog och mark.

Snö på Dumme mosse

Nu var det länge sen vi hade en tjejdag, Konagirl77 och jag. Den här dagen blev det så av. Hon hade önskemål om jönköping, en kommun hon behövde lite fler loggar i.
Ja varför inte?
Vi hade sett ut en runda men ju närmare vi kom, desto mer snö blev det. Väldigt mycket snö för att logga den rundan vi tänkt. Men det är ju så vackert!!!
Jag började prata om att det vore kul att logga Dumme Mosse Walkabout nån gång. En multi i 16 delsteg och det kanske skulle kunna vara mörjligt. Fanns ju en del andra cacher där oxå.
Valde helt klart fel ände att påbörja projektet på. Här var inte många steg före oss på spången, och bredvid var det blött.
Ser ni spången?

En liten balansakt i 15 cm snö. Blev alldeles för jobbigt men vackert var det.

Vi fick tänka om, valde en bit av Ubahn. Men det visade sig att där var vi inte ensamma. Väldigt många hade brädlappar på fötterna och jönköpings finaste spår var nog där.
Tänk om igen och denna gång hamnade vi på södra delen av Dumme mosse.
Mycket snö även här, speciellt i dikena.

Fika i en snödriva, ja det kändes nästan så för det är inte var dag termosen nästan försvinner i snön på bordet.

Mycket snö, men en härlig dag på Dumme mosse fick vi. En riktig tjejdag, helt i min smak.