Turkiet!

En veckas semester i Kusadasi i Turkiet!
Underbart! Som vanligt när jag ska iväg nånstans för semester så brukar jag kolla upp om det kan finnas någon liten cache som man råkar passera längs våra utflykter men i detta land är det långt mellan cacherna.
 
 
Jag laddade ändå ner en PQ, och packade ner gpsen i handbagaget. Fick med i stort sett hela Grekland på köpet när jag la in 500 cacher...........
Men jag missade en viktig detalj, att föra över cacherna till gpsen så när jag väl väckte den på hotellet för att se hur långt det var till närmsta cache därifrån visade sig den ligga i Skövde.......
Väl hemma igen insåg jag att vi passerat hela 5 cacher med några meters marginal i detta cachefattiga land.
Alla var placerade på sevärda platser så visst kan man säga att geocaching är perfekt om man vill turista.
 
Pigeon Island 
 
 
En fantastiskt mysig ö med ett fort strax utanför kusadasi som man kunde gå ut till via en gångbro. Självklart låg en gömma här men den var jag lyckligt ovetande om.
 
 
 
 
 
Vilket ställe!
Ruinerna av en 2000 år gammal romersk stad. Biblioteket på bilden var imponerande!
 
Här kom plötsligt ett brudpar
 
25000 personer fick plats här
 
 
och ändra fram tills 1995 hölls konserter här i denna enorma anläggning.
 
 
En eftermiddag hyrde vi bil med chaufför
och åkte till denna vackra bergsby på 330 m. ö. h.
 
 
 
 
Annorlunda och riktigt mysigt!
 
 
Det där med att hyra bil med egen chaufför tilltalade oss mycket! Att köra själv i det landet var inget som lockade då trafikrytmen var minst sagt annorlunda.
Då chaufförerna dessutom kunde prata mycket bra engelska så blev vi tipsade om att åka till nationalparken så det passade vi på att göra sista dagen.
 
Hit hade vi aldrig hittat annars. Det var en grotta med en alldeles kristallklar sjö inuti. De modigaste badade där och det var uppfriskande sa de.......Till skillnad från havet var det rätt kallt vatten där.
 
 
 
 
10 meter djup var det i vattnet, 60 meter lång och 20 meter bred var grottan. Det sades att även jungfru Maria skulla ha badat i grottan på sin tid. Hon tillbringade enligt sägnen sina sista år på en bergstopp inte så långt härifrån.
 
 
 
 
Kristallklart vatten, fiskar som nafsade en i benen och efter badet på den nästan folktomma stranden kom ett vildsvin promenerande......
Nationalpark! Häftigt!
 
 
 
 
 
 
Dessa fem cacher hade jag kunnat logga, fast jag tror familjen tyckte det var skönt att jag inte skulle trassla mig in på udda ställen bara för att skriva i en loggbok denna resa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Det är så fint i Efesos. Vi var på Samos två veckor och åkte båt över till Kusadasi. Men det var långt före geocachingens tid, snart 25 år sedan tror jag. Skulle gärna återvända.

2012-10-06 @ 18:44:44
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vi hade tänkt att åka båt över till samos faktiskt, men det visade sig ta nästan 2 timmar, fast det låg så nära. Hade ju varit kul att logga en grekisk cache också, fast det hade ju inte hjälpt med närmsta cache i skövde!
Efesos var mäktigt, vi hade en jättebra guide som även fick barnen intresserade!

2012-10-07 @ 08:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0