Kanske inte kortaste vägen till ett event........

Som geocachare tar man ibland konstiga vägar.......Målet denna dag var egentligen Stammtisch X i Mariestad. Ett mycket trevligt litet återkommande lunchevent och dessutom skulle äntligen Challenge #097 Birthday loggas då den inte ligger så långt från Mariestad.
 
Challengen går ut på att logga 10 olika cacher av olika utläggare på gömmans födelsedag. Oj vad kalas vi har fått ordna, fast jag gillar ju när man har något mer mål att sträva mot än bara att hitta själva burken. 
 
Alltså är det ju fullt logiskt när man ska till Mariestad att åka mot Töreboda, eller.......
Nej egentligen inte, men är man geocachare så var det faktiskt inte alls ologiskt.
 
Två ställen tänker jag berätta lite mer om denna gång. Sådana platser som det är underbart att hitta en liten burk på.
 
Brohuset är en sådan plats! I Sverige finns bara en överbyggd träbro; Vaholms brohus. Brons tidiga byggnadshistoria är ännu så länge okänd, men uppgifter hittills tyder på att den är tillkommen mellan 1830 och 1880.
 
 
 
 
Dessutom gav det oss en liten utmaning. Ja, jag vet att det är lite spoilervarning, men utmaningen här var inte att hitta den!
 
 
Underbart!!!!!
 
 
Inte var dag man ser en hjort i skogen!
 
Nästa fantastiska plats var  Riddar Bengt
 
Enligt Jan Guillous böcker om riddaren Arn bodde Bengt Elinsson på Ymseborg. Bengt hade skolat sig till riddare på Forsvik av självaste Arn.
I verkligheten bodde här under 1200-talets mitt Filip Knutsson som var son till Kung Knut Långe. Släkten har förknippats med Folkungarna och var inblandade i flera uppror mot dåtidens kungamakt som besattes av Bjälboätten (den ätt man mest förknippar med Folkungar).
 
 
Jag älskar gamla fornborgar. Här var dessutom lämningarna tydliga och utsikten underbar!
 
 
  
 
Så glad att den lilla burken tog mig hit.
 
Jodå, vi hann logga både challengen och besöka eventet oxå, men det är en annan historia!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0