Visst måste man väl ta ett julbad innan julevent?

 
Julevent i Göteborg 2014 - Geocaching i Arktis
 
Åh så detta lät lockande!!!! Inte nog med en föreläsning om geocaching på svalbard, vi skulle dessutom få komma in i Skansen Kronan och dessutom skulle ju tomten komma........
 
Lyckades få maken intresserad att tillbringa en lördag innan jul i Göteborg och när dessutom Malin ville följa med och även hennes man så var ju lyckan fullkomlig!
Skansen Kronan som jag trodde var en helt annan och därmed inte ens visste om att den fanns. 
Jag har ju sett skansen Lejonet från tåget ett antal gånger och den var den enda trodde ju jag......Nu vet jag bättre. Lejonet har ett lejon på toppen och Kronan, ja, den har ju självklart en krona av glittrande guld!
 
 
Men först ett litet julbad!!
Jag föreslog att vi skulle ta en liten bensträckarpaus i Alingsåsskogen på väg ner och det var ett trevligt stopp med tre loggade cacher: AVE 2014 - TB-hotellet "Dubbelgranen"AVE 2014 - Teamwork required och AVE 2014 - Biblioteket. En jättebra serie som jag gärna vill besöka igen framöver men tiden var knapp och vi behövde åter till bilen. Det var då det hände! 
Det var jätteblött fläckvis i skogen, måste ha regnat massor och i ett traktorspår modell äldre fanns en rejäl vattenpöl.
Trampade lite snett då jag skulle kliva över, försökte rädda upp situationen men när blir sådana räddningsaktioner egentligen så bra? 
Inte denna gång iallafall..... För varje kliv kom jag bara mer och mer fel och rätt som det var låg hela jag på marken, mitt i pölen.........
Lite lerig och blöt samt mycket sumpluktande var det bara att sätta sig i bilen och åka på event!!!
Inte lätt att tro att denna vackra, mossbeklädda skog döljer sådana sumphål, men tro mig, jag har studerat åtminstone ett på mycket nära håll!
 
 
Extrakläder är ju bra att ha med, så fanns dock inte denna dag, vi skulle ju bara gå på event!
Fast ska jag vara ärlig så skrattade jag mest åt situationen, det var ju inte direkt kallt och jag torkade rätt snabbt!
 
Så var vi då framme vid Skansen Kronan och precis när vi kom sken solen upp och det var så vackert. 
De ville ju ha utsikt antar jag när det byggdes, för backen upp var rejäl. 194 trappsteg läste jag nånstans, vi tog dock serpentingångstigen.
 
 
Vi beundrade bygget en stund innan vi slog oss ner i solväggen med vår medhavda fika.
 
 
 
Utsikten vi hade kunde knappast varit bättre
 
 
Åren 1639-1641 anlades en förskansning med jordvallar på Risåsberget. År 1650 höggs all skog ner och därefter tillkom också en del murverk, samt ett batteri som lades på bergets högsta topp. Men skansen förföll och ersattes av den nuvarande vars grundsten lades den 9 juni 1687 sedan ritningarna godkänts av kung Karl XI.
Skansen Kronan fick tjäna som fängelse år 1854, då nära tvåhundra fångar flyttades över från Karlstens fästning i Marstrand, flera av dem dömda till livstid. År 1874 fungerade skansen som nödbostad för den snabbt ökande befolkningen. Göteborg köpte Risåsberget, som även kallas Skansberget, av staten 1925, för 74 491 kronor och 18 öre.
 
 
Klockan 12 öppnades portarna och vi fick komma in.
 
 
 
Vilket ställe! 
Bland julpyntade kanoner stod bord uppställda
 
 
 
och lokalen fylldes snabbt av pratglada geocachare. 
 
 

Hallén höll ett toppenbra och humoristiskt föredrag om Svalbard och jag fick veta massor av roligheter som tex att de på flygplatsen varnar för att isbjörnar kan ha rabies.....Kanske inte det första man oroar sig för vad gäller isbjörnar......man måste ju alltid vara beväpnad när man går nånstans utanför isbjörnsäkert område. Det enda stället man inte får ha vapen var faktiskt banken och posten......

 

 
En sak jag faktiskt inte heller hade en aning om var att Svalbard låg så långt norrut att både Island och Grönland var sydliga länder i jämförelse.
 
 
Ett toppentrevligt event som jag är så glad att vi kom iväg på. Trevligare eventlokal har jag svårt att föreställa mig.
 
 
Jo, tomten kom oxå så nu slipper jag frysa om händerna i vinter!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0