Vart är vi på väg? En resa till stockholm del 1

 
Det är inte alltid man verkligen vet vart man är på väg när man geocachar........Jo, oftast vet man ju målet men det är vägen dit man inte helt sällan inte har en aning om. 
Vi visste att målet med denna Stockholmsresa var att logga Sveriges äldsta nu existerande cache nämligen Match Stash och ungefär hur vi skulle ta oss dit men vi höll på att åka vilse direkt.
Vart är Du på väg?
Jag hade inte de gömmorna i min GPS som vi stannade vid av någon märklig anledning, däremot hade jag nästan alltid en annan, ca 300 meter bort i gpsen. Eftersom jag dessutom satt i baksätet så hade jag ännu mindre koll än vanligt om vart vi var. När vi stannade vid denna gömma så visste jag alltså inte alls vad som väntade.........
 
 
Världens finaste rondell, med skyltar, fina streck och allt. 
 
 
Det var bara det att alla vägar var blindspår och ledde ingenstans alls......
 
 
Vart var vi på väg egentligen?
 
 
En synnerligen märklig rondell, nog kunde vi fundera ett slag på vart vi egentligen var på väg och inte minst, varför i hela friden man en gång byggt denna fina rondell, mitt ute i ingenting.........
Efter att ha hittat ut från rondellen åkte vi vidare mot CASTLE (Gripsholm)
En plats jag alltid velat besöka.
 
 
Gripsholm byggdes som borg av drotsen Bo Jonsson (grip) på 1370-talet.
När slottet i samband med Engelbrektsfejden 1434 omringades av en sörmländsk bondehär stod borgen i lågor. Fogden hade anlagt branden och flytt med sina dyrbarheter i båt. Träbyggnaderna som brunnit ner ersattes snart av nya.
Vackert placerat på en udde i Mälaren i pittoreska Mariefred.
 
 
Här hade jag gärna gått och strosat länge men oj vad varmt det var, så vi orkade helt enkelt inte! 
 27 grader och sol från en klarblå himmel. I morse vaknade jag av åska och ösregn hemma i skaraborg och himlen var fortfarande grå när vi vid sextiden gav oss hemifrån, men det märktes inget av här inte. 
 
 
Ett riktigt slott ska ha tinnar och torn och det hade ju Gripsholm! Vackert!
 
 
Önskebrunn på borggården! Många mynt av alla de slag fanns här i!
 
 
Tänk den som hade sådana här fantasifulla stuprännor!
 
 
Eller är de bara dekoration? Fina var de iallafall!
 
 
Är inte speciellt fascinerad av kanoner egentligen men de här var ju vackra!
 
 
 
Lite vandrade vi runt i Mariefred innan vi letade dagens fikaplats!
 
 
 
Här kunde man visst åka ånglok!
 
Fikaplats vad det ju. Här hittade vi ett perfekt ställe!
 
 
Kyrkoruinen från 1100-talet gav oss den skugga och därmed även svalka vi så väl behövde! Salami/Briemackor, youghurt, kaffe och aloeveradryck smakade underbart här på denna fina plats!
 
 
 
 
 
 
Mätta och belåtna gav vi oss av mot södertälje där vi loggade två challengecacher
Jodå, inte många rutor som fattas, nog är jag en geonörd alltid......
 
Jag väljer översta raden horisontellt:

-Jag har en rubin, fyra saphire, 1 emerald och 2 diamond
-Loggat flera cacher på Lurö i Vänern, dit vi åkte med kompisars båt. 

-Loggat Challenge #082 Attributes 
Challenge #225 Frankenstein 
Challenge #080 You whish you never took that PT 
Challenge #121 - All difficulties in one day 
Challenge #030 Utmaning för 2010(och framåt:)) 

Samt flera till
-Jag äger 184 cacher!
-Jag har hittat 10 olika cachetyper!
 
 
 
Det är kul med challengecacher.  De ger mig en extra utmaning att sträva mot och just den sistnämnda fick oss verkligen att inse att alla är vi nördar på var sina områden. Denna låg högst upp i en rejäl backe och på väg upp träffar vi en cyklist som passar på att cykla backen upp om och om igen i denna hetta.......
 
 
Helt klart att jag föredrar att leta små plastburkar och tänk alla fina platser det tar mig till!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0