En vanlig dag i november

 
 
Jag gillar ju skogen och försöker verkligen passa på att gå en skogspromenad så ofta jag bara hinner.
Så även dagar i november trots att det nu är rätt skitigt och trist ute. 
Det är ju alltså just nu rätt vanligt för en dag i november.
Även bilden ovanför visar några saker som är vanliga när jag är ute i skogen. Ja åtminstone gpsen och den utdöda. Om folk bara visste hur många dinosaurier som faktiskt finns där ute i skogarna egentligen.......
En del gömmor behöver ju verktyg. Men jag måste erkänna att det inte hör till vanligheterna att jag har med mig just denna typ av verktyg speciellt ofta. Så kanske den här vanliga dagen inte var så vanlig när allt kommer omkring?
 
Jag tycker ju det är aptråkigt att cacha själv, men det senaste har jag ändå varit ute en del helt ensam och detta mest pga att jag nyss insett att jag kommer att få fira milstolpe mitt i kallaste vintern.
Det vill jag helst undvika. Att logga såpass lite gömmor så milstolpen hamnar framåt våren är någor jag ännu hellre vill undvika, så jag har betat av några burkar som mina kompisar i tjejligan redan loggat bara för att ha en liten chans till hyffsat milstolpeväder!
Därför började jag tisdagens cachingtur med tre gömmor på egen hand och det blev även tre DNF på raken. Det hör definitivt inte till vanligheterna!
En av de gömmorna skulle vara en enkel cache där nog största svårigheten var om man valde en genväg.
Slagghögen
 
 
Först över en rätt välfylld bäck och sen rakt upp många meter. Slagghögar brukar ju vara rätt branta kanter på.
Nåväl, jag gick den betydligt längre stigen, som var hur lätt som helst, fram till en väldigt vacker plats.
 
 
Tyvärr ingen burk, men jag kan mycket väl tänka mig att återkomma för det var en fin stig att gå.
 
Målet för dagen var annars att åka till Stammtisch XIV i Mariestad och tillsammans med jamandcat gav vi oss iväg.
Nu började novemberdagen bli ännu mer ovanlig för solen sken!!!!!! Underbart!!!!
 
Kungstenen var den vi började med.
 
 
Runorna berättar detta enligt RAA:
 
Uddr skald resti sten pennsi æftir Porsten,sun sinn, ok gærd. fyriR. Es atti priabyia i hamri ok pria tingo markaat Eiriki.
Snabbt översatt till modern svenska så blir det:
"Udd skald reste denna sten efter Torsten, sin son, och gjorde stenbro (för honom). Han ägde tre gårdar i hammarskifte och trettio marker innestående hos Erik."
 
Runstenen står ca 1700 meter norr om Stora Eks herrgård utmed den gamla landsvägen till Mariestad. Denna går som en liten oansenlig grusväg något hundratal meter söder om den nuvarande landsvägen. Denna gamla grusväg var troligtvis fordom den väg som kungarna red sin Eriksgata på.
År 1673 besökte t.ex. den unge Karl XI platsen tillsammans med sin moder och den kungliga uppvaktningen.
Att bygga bro var en kristlig gärning för att underlätta för vägfarande pilgrimer. 
Runstenen skall några år i slutet av 1800-talet ha stått på Ingarud innan den fördes tillbaka och placerades på krönet av den naturliga förhöjningen som har namnet Kungsbacken, ungefär den platsen som tros varit den ursprungliga.
Underbart med den bleka novembersolen som skiner på runstenen.
 
Vid Varggropen höll det däremot på att gå riktigt illa.......
 
 
Ingen risk att ramla i, däremot höll vi på att köra fast med bilen. Bara man kom utanför asfalten denna dag så blev det lerigt och snorhalt. Som tur var så kom vi efter lite trixande loss!
Varggropen var annars en av de mer välbyggda. Tänk vilket jobb bara för att fånga en varg. De djuren måste ha varit ett stort bekymmer med tanke på allt jobb  som las ner på alla dessa gropar runtomkring.
 
 
Sista gömman innan eventet blev RAMPEN
Vackert ställe men varför den hette rampen förstod vi inte.
Så var det då lunch på Stadt i Mariestad. Alltid lika trevligt. Definitivt inte vanligt att jag åker ändå till Mariestad bara för att äta lunch......
Något som var ännu mer ovanligt denna vanliga tisdag var att min tröja blev kidnappad och skickad in i framtiden!
Nämligen till Stammtisch XV, ett event som inte ens är publicerat. En räv bakom örat på eventCO fanns det här, dock är detta inte helt ovanligt.
Hur kunde det då ske? Jo jag köpte en hoodie på MEGA och den var ju spårbar, resten är lätt att räkna ut. Tur jag inte blev av med tröjan på riktigt, för nu går vi mot kallare tider och då är den bra att ha.
Milstolpen då? Ja, nu är det "bara" 58 kvar!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0