En grotta, souvernirer samt årets sista vita dag!

 
Vissa gömmor lockar mig märkligt nog lite extra. De där som inte har nån självklar väg till sig och dessutom har en historia att berätta. Såna som även ger mig välbehövlig motion på köpet.
 
 
Ett hygge kan ha många färger, bara man tar sig tiden att stanna upp och se det vackra som även ett fult hygge kan visa.
 
 
Lingonen är visst mogna.
 
Vad gjorde vi ute på hygget kan man undra.
Jo, det var ju en sån där burk, långt bortom all ära och redighet med en historia som lockade mig.
Inga vägar fanns på kartan och platsen krävde gummistövlar eftersom den omgavs av en mosse.
Varför i hela friden ge sig ut till en sån en av sommarens få varma dagar?
Tja, varför inte?
 
Nere i kanten av Gomossen reser sig stugberget brant ur mossen och genom sprickbildning har här bildats en grotta, grottan i Stugberget. Grottan är 7 m lång, 60 cm bred och takhöjden är 170 cm men faller inåt till 140 cm. Det sägs att i denna grotta bodde Pusten när han blev arg på sin fru. En gång när det blev riktigt hett tog han med sig sängkläder och tänkte bosätta sig i grottan för alltid. När ilskan lagt sig och han blev hungrig gick han hem igen.
 
 
Vi hade fått lite hintar om lämplig väg, för vägar fanns det oväntat gott om även om de inte var med på kartan, så allt som allt blev det väl bara en promenad på ca 600 meter enkel väg, men det var obanad terräng. Kändes som bara skogens djur gått här innan oss.
Mycket riktigt reste sig ett berg rakt upp i mossen men det blöta slapp vi ifrån, vi kom ju från berghållet.
 
 
Varma blev vi, en intressant plats fick vi se, som verkligen föll in under epitetet plats man aldrig kommit till utan en geocache.
 
Utmaningar är kul, när de är på en nivå jag själv kan klara. Idag har vi fixat två souvernirer, Både geocachingens dag samt mystsouverniren i årets Road trip tillsammans med Lena. 
En härlig eftermiddag fick vi tack vare det och jag är tacksam för alla äventyr geocachingen ger mig.
I morgon har jag min sista vita dag. Hoppas, hoppas jag även fixar att logga en burk då, efter sonens kalas på laserdome. Om inte så får väl den dagen vara kvar som vit dag till nästa år. 
Kommer ju knappast att sluta geocacha om jag inte måste innan dess.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0