Fredagsmys i nymånens sken!

Reflexcaching är ju så kul! När jag fick frågan av Lena om jag ville följa med dem ner till Midvintermörkerevent "Nymåne 2015" där temat var just mörkercaching så behövde jag inte tänka speciellt länge. Självklart! 7 mil fågelvägen för event är ju egentligen ingenting, även om svärmor undrade vad i all världen jag skulle åka ända till Borås för att grilla korv. Det kan man väl göra på närmare håll. Fast då hade vi ju inte fått en sådan trevlig kväll som vi fick!
Malin ville också följa med så det var en bil fullastad med tjejer som styrde färden mot eventområdet.
Efter tips från EO stannade vi och loggade två korta mörkergömmor innan. Lenas döttrar var ju med och de ville leta reflexer! Barnens reflexslinga. Night Vision och Järnkoll! Night vision var perfekta för ändamålet.
 
 
Dessa var nog de två kortaste reflexspår jag loggat nånsin och med ett helt annorlunda upplägg mot vad jag träffat på tidigare. För det första fanns det väldigt gott om reflexer som dessutom var rejält stora så det var inte minsta tveksamhet om vart man skulle och det var ju skönt med tanke på att snön ligger ute i skogarna.
Sen skulle man vid reflexslutet ta nya koordinater och på dem addera eller subtrahera fram koordinater till finalen. 
Båda hittade vi lätt och att vi sen träffade på andra cachare i skogen på väg åter till bilen var extra kul. Vet tyvärr inte vem de var men trevliga var de.
Sen bar det då av mot själva huvudmålet. Eventområdet.
 
 
Vi var uppmanade att lyda mammas råd om att ta på oss ordentligt och inte glömma fossingarna. Jag lydde till punkt och pricka, och trots att jag kände mig som en stoppad korv så frös jag inte det minsta, trots lite kall vind.
Marchaller lyste upp så fint fram till grillplatsen och vi anslöt vid lägerelden.
 
 
Många korvar var det som grillades denna kväll.
 
 
Lite smakprov om nya cacher var uppsatta och där fanns även en kul info om Stövelräjting.
Vi valde B1.5 denna kväll för det var blött i skogen under det vita fluffet och bada i samband med event kände jag inte för denna gång.
 
 
Ljuset från skidstadion intill var effektfullt mot de snötyngda träden.
 
 
Ficklampor kunde testas, en historia om en lytt familj som inte kunde släcka ljuset berättades och sen kom det som nog många väntade på. Cachesläppet!
Vi befann oss 19 meter från den närmaste så valet var självklart: Ymer UV Night Vision.
Första delsteget avklarades snabbt och sen vidare till nästa steg. Dit kom vi som nr 2 men det hann bli en rejäl folksamling där innan problemet var löst. Här var det en variant jag aldrig gjort innan och upplägget var smart.
Vidare fram till finalen och en tom remsa plockades fram. Här var vi många som hjälpte till med lösningen men det är ju inte självklart att alla tycker man ska dela FTF vid sådana tillfällen så jag frågade hur de brukade göra i boråstrakten men de hade samma åsikt som jag. Är man med och letar och löser en uppgift tillsammans så delar man FTF oavsett vem som sätter händerna på burken först.
 
 
 
Gott! En helt oväntad FTF i Borås!
 
 
Nu var det dags att dra hemåt och efter tips från EO om en kortare reflexcache i lättare teräng av de nya så gav vi oss på Tubbatorpets Tjuvagömma Night Vision.
Flera bilar stod parkerade i vägkanten och det var bara att följa det upptrampade spåret i skogen.
 
 
Lite mysigt att följa upptrampad snöstig i mörkret med snötyngda träd vid sidorna.
 
 
Vi hade planerat att ta en fika innan vi körde hemåt men valde att stanna halvägs hem istället. 
Vi var rätt ensamma att fika vid Basta kvarn i Blidsberg kl 23 en fredagkväll men en mysig avslutning på kvällen blev det!
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Nu blir man sugen på lite mörkercaching, men det får nog vänta tills förkylningen gett sig av. Den kom oanmäld och våldgästar mig, men jag hoppas den snart ger sig av igen. Ha det gott i vintervädret!

Svar: Javisst är det speciellt att gå omkring i skogen i bara pannlampans sken! Jag älskar det men självklart passar det inte alla. Ser fram emot ett återbesök i Lidköping innan kvällarna blir för ljusa, har några där kvar som vi spanat in oss på, men först måste det bli mindre snö och mindre event. Just nu är det ett i veckan som jag vill gå på....
bojip

2015-01-24 @ 14:48:37
URL: http://tankstallet.blogspot.com
Postat av: Ingvar

Detta var en fin berättelse Birgitta! Som eventarrangör tillika lyktgubbe kan jag berätta att jag har drygt 20 reflexcacher som är aktiva.

Att ett spår är kort har två fördelar - idag är det många som hellre loggar flera lätta cacher än en lång o svår, att på samma tid som för att logga en kunna få tre loggar istället är något de flesta föredrar. Den andra fördelen är att även om en eller annan reflex inte syns så blir det inte så långt att snurra runt innan man hittar spåret igen.

Ingen av mina drygt 140 aktiva cacher är "Premium member only".
Geocaching är till för alla! För en nybörjare känns det tråkigt att det är så många cacher som inte syns och man känner sig inte som en del av helheten. De flesta av mina cacher har dessutom skapligt stor burk för loggboken. Jag har aldrig begripit finessen att lägga en filmburk i ett stenröse med kanske 8 meter off koordinater.

Som det ser ut i dagsläget blir det ett nytt likadant event i januari 2016.

Plats för detta eventet vid Ymergården bestämde jag i somras och bokade in detta hos IK Ymer som haft detta i webbkalendern sedan dess.

Tack för den fina bloggen! Ingvar aka vovvelivovven

Svar: Kul att du såg mitt blogginslag! Jo, mörkercaching är riktigt speciellt, i snö som det var nu är det en jättefördel med så rejäla reflexer och så nära varandra det har jag aldrig träffat på hittills, trots att jag nog loggat ett trettiotal sådana cacher. Oftast tappar man bort spåret, precis som du skriver och då är det bara att backa en bra bit igen. Jag gillar ju mörkercaching när det gäller gömmor som är tänkta för det, att leta vanlig burk på sevärda platser i beckmörker tycker jag däremot inte är speciellt kul. Inte heller har jag förstått vitsen med att gömma en mikro i ett stenröse. Eller att gömma i ett stort stenröse över huvud taget egentligen.Hoppas verkligen att vi kan deltaga även nästa nymåneevent, det var ett trevligt upplägg och event det gillar jag ju. Hoppas även kunna återkomma framöver för mer loggar i er trakt, så långt bort är det ju inte!
bojip

2015-01-24 @ 20:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0