Mystlösning på Åland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har ju alltid gillat att resa och se vad som döljer sig bakom nästa krök. Är väl kroniskt nyfiken skulle jag tro, så därför är det sällan jag återvänder till en plats, inte så länge det finns nya platser att upptäcka. Jo, vissa platser återkommer jag ju till förstås, men oftast är det nya orter som blir semestermål.
Jag har aldrig varit på Åland, mycket pga att de flesta jag känner som åkt dit bara tillbringat tiden på båten. Det är något jag aldrig längtat efter. Åka båt gör man i min värld endast för att ta sig mellan punkt a till punkt b och varför då åka båt när man inte ens går i land på punkt b?
Dessutom riskera att bli sjösjuk. Festa och dansa till dansband är inte heller min grej.
Varför jag inte kollat upp att det faktiskt bara tar 2 timmar att åka från Kapellskär till Mariehamn det kan jag inte förstå.

När jag upptäckte det i vintras så var familjens semesterplaner avgjorda. För visst erkänner jag. Det är alltid jag som kommer med semesterförslagen. De övriga brukar faktiskt inte protestera.
Vi har alltså tillbringat 4 nätter i en stuga på Åland och det var inför resan som äldste sonen frågade om jag inte hade några mystar som han och mellanbror kunde roa sig med på resan.
Utrustad med 7 mattemystar med en svårighet som vida överstiger mina kunskaper körde vi iväg.
Den första löstes mellan Örebro och Norrtälje i baksätet på bilen. Det är en fröjd att lyssna på diskussionerna bröderna emellan. De bollar tankat sinsemellan och det lät som de verkligen uppskattade det hela.
Alla utom en löstes under vår ålandsvistelse. Hoppas kunna logga dem nån gång framöver oxå, om inte så gav det iallafall sönerna trevlig sysselsättning.

Självklart så passade jag ju på att logga några vanliga cacher på Åland oxå, när tillfälle väl gavs.

Ön är ju inte så cachetät direkt fast det har väl sin förklaring. Det bor ju bara 28 000 personer på hela ön och det är väl bara en bråkdel som är cachare.
Flera fina platser besöktes, bl.a Geostigen . Här fick vi studera olika stenar längs en fin promenad som leddet till en ännu finare plats.

 

 

Stigen startade vid en bekant plats, Kärringsund. Det var här som delar av "Vi på Saltkråkan" spelades in.

 
 
Längs postvägen - Posthuset 
Väldigt stort posthus med tanke på hur litet Åland ändå är. En fantastiskt fin restaurang/cafe fanns här på innergården. Bästa stället jag var på under resan. Kan rekommenderas varmt!
 
 
Badhusberget bjöd på utsikt över Mariehamn
 
 
 
Eller snarare så bjöd berget mest på utsikt på trakten utanför stan då det var massor av träd i vägen mot stan.
Pommern. Nästan ett måste att göra ett besök här. Så stor den är!
 
 
Vi åkte Järvsövägen ut efter stadsbesöket. En riktigt fin väg och denna plats fick ett besök. 
Nåtö Sjöstycket Jättefint!
 
 
Fast målet för resan till järvsö var fiket stickstugan. Där fanns massor att njuta av och även det ett ställe som kan rekommenderas.
 
Tisdagen tillbringade vi på Getaberget!
 
 
 
Vilken plats!!!!!!!
 
 
Tydligen är det förbjudet enligt åländsk lag att flytta stenar på sådana "djävulsåkrar" men det verkar ingen brytt sig om. Men utan denna civila olydnad hade ju inte platsen varit så magisk.
Vi gick delar av "grottstigen" och det var en riktigt häftig vandring. Spännande klippformationer minst sagt.
 
 
Ser ni att "Sten Stensson" vakar över vår fikaplats?
 
 
Näst sista dagen på vår resa åkte vi till Kastelholms slott 
 
 
Spännande ställe att gå omkring i. Här hade Erik XIV suttit fången en tid. 
 
 
Bomarsundsleden 9 vid Bomarsund blev sista stoppet för dagen. Vilket bygge! 
 
 
 
Idag fanns bara ruiner kvar men det fanns en vandringsled i området som vi påbörjade att gå. Vi vände dock vid Notvikstornet, det var lite för varmt att fortsätta runt när terrängen sen blev mer bergig. Berget som vi skulle mot hette visst djävulsberget och det lät definitivt avskräckande i värmen.
 
 
Sista dagen hann vi med ett besök vid Kungsö Batteri - Letterbox hybrid  som bara låg nån kilometer från vår stuga.
 
 
 
Ännu en spännande plats!
 
 
Dessutom en sagolik utsikt från tornet på platsen.
 
 
En fin resa blev det. Vi hann se mycket och ändå så fanns det massor av tid för vila och familjemys. En semesterresa, när det är som bäst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0