Sverige!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tror jag fortfarande nog är lite omtumlad efter vår fantastiska resa.
 
Stensjö by och dess geoart i form av en Sverigeflagga är en av de bästa geocachingupplevelser totalt sett jag nånsin loggat! Underbart roliga mystar samt varierande multiuppgifter och dessutom några arbetade slutburkar i en underbar miljö, där man verkligen får möjlighet att se så mycket som möjligt av det som finns att se här.
Sverige 01 - Stensjö By är den första i denna mycket roliga serie med varierande svårighetsgrad och terrängfaktor. Miljön är helt enkelt ljuvlig, och jag har redan gärdsgårdsabstinens.
Det fanns så vansinnigt mycket jag ville ta kort på och här nedan kommer ett blandat urval, några bilder med kommentarer, annars tror jag bilderna får tala för byn som är på väg att bli kulturreservat.
 
 
 
Både får och kor gick ute i det ovanligt varma januarivädret.
 
 
Undrade så varför det hängde en yxa i ett snöre vid bron, fast snart förstod jag.
 
 
 
 
 
Found it!
 
 
 
Flera vandringsleder fanns att följa och cacherna var oftast lagda så det gick att följa lederna. Även ett antal fikabord var utplacerade i omgivningarna närmast byn.
 
 
Små åkerlappar mellan alla hagar, sten och klipphällar.
 
 
Utsikt från vårt fikabord där vi åt vår lunch, bestående av gulaschsoppa och macka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En av multisarna visade oss det mysiga museet. Extra kul här var att tidningen på bordet var från den 2 februari 1966, dagen efter jag föddes.
 
 
 
 
 
Solen börjar dala och skuggorna blir allt längre, Allt blir vackert gyllene.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Energipåfyllning i gammelskogen. Lite kaffe, apelsin och en delicatoboll gav oss krafter att fortsätta vår vandring.
Om någon undrar så är hela byn med omnejd bilfri, så det är apostlahästarna som gäller, något jag uppskattar starkt.
 
 
En av multisarna visade oss till en plats där vi skulle hitta en ledtråd till finalen och vi hittade detta!
 
 
Hm, ja hur tolkar man det? Jo om man följde dit den den ovanligt välutvecklade pekade så hittade vi ett rör innehållande koordinater. Dagens asgarv blev det, fast jag gissar att vi skrattade extra mycket bara för att vi var rätt trötta vid det här laget.
 
Nu börjar det bli mörkt och vi fortsätter ett tag till i ficklampor/pannlampors sken. Tur att Elin gillar att klättra i träd, för höjdrädda jag hoppar gärna över den detaljen om jag kan.
 
 
Fikapausen nån timme senare med ryggen mot en stor sten i kolsvart mörker i en av hagarna blev ännu ett minnesvärt ögonblick. Stjärnhimlen här, långt från alla lampor var magnifik och till och med en vanlig ostmacka med en kaffeslurk till blir en måltid man sent glömmer i den miljön.
En lång dag närmar sig sitt slut och åter på boendet landar min stegräknare på ca 17 km promenad.
Jo, jag sov gott även den natten!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina bilder. Är inte bra på mystar. Många är så svåra... fattar inte tänker Det var en ordentlig promenad,,, men jag fattar inte att ni fortsätter i mörker. Men jag är ju ingen riktig geocahare..//Anna-Lena

Svar: Haha, nä det kan man ju tycka att det var galet att fortsätta i mörkret, men vi ville bli klara med "hela flaggan" och det tog sin lilla tid. Vi hade ett tämligen behagligt tempo och om man stressat hade det tagit ca 12 timmar enl uppgift.Nu blir det ju tyvärr mörkt alltför tidigt. Sen är jag ju galen nog att gilla att gå i skog och mark med ficklampa.
Är faktiskt rätt kass på mystar oxå, fast just dessa passade mig riktigt bra.
bojip

2020-01-27 @ 06:25:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0