Bastöna. En fridfull plats långt in i skogen

Bastöna
5 km rätt ut i skogen, de sista 4 km helt utan bebyggelse. Så helt plötsligt öppnar sig skogen och en gammal gård visar sig. Första gången jag var här för närmare 30 år sedan tyckte jag redan då det var spännande. Min morfar var nämligen skolkamrat med den siste boende på gården och han hade varit och hälsat på här då de var små.
Tänk att vandra denna långa väg genom skogen för att komma till skolan.......
Idag är det en riktig idyll!



Bastöna Gammelgård
Lugnare plats har jag svårt att tänka mig.



Gården är idag en hembygdsgård som man knappast bara råkar åka förbi men ett besök här kan jag varmt rekommendera.

Bastöna,  en av Västergötlands bäst bevarade gammelgårdar från 1860 talet.
Hemmanet omges av den stora Rösjömossen, skog samt ett kulturlandskap med odlingsrösen och lämningar av nedlagda gårdar.
Idag består gården av två inredda bostadshus, en ladugård med oxavandring, ett mindre svinhus och utedass.

Vi fortsatte stigen bortom gården in i den lummiga skogen för att komma till utmarken.



Här finns lämningar av det gamla Bastöna. Bostadshus, källare samt ett fädrev fram till ladugårdsruinen.
Här blev Bastöna ängar placerad



En massa kraftiga odlingsrösen fanns på ängarna. Nästan varje träd hade en massa stenar kring sig.



Här på fädrevet passade det utmärkt med en fika i solskenet.



Vi fortsatte vår lilla utflyktstur mot fornstugorna som mor min alltid kallat dem. 
HUMLALEDET är det riktiga namnet och här har delar av filmen "Rid i natt" spelats in.



En fin ekbacke, Ekbacken  körde vi förbi längs vägen och det visade sig ha varit någon form av hus som legat här.



En mysig utflyktsdag efter några dagar med mer eller mindre nederbörd i olika form.
Denna dag resulterade även i några nya cachar. Bastöna har ju en burk redan, men det är ju alltid mer lockande för en geocachare med en tur så långt bort från närliggande cacher om där finns några mer man kan ta samtidigt..... Dessutom är det ett intressant område som är väl värt ett besök!

Trackback
RSS 2.0