Kvänum med omnejd

Jag har varit i Kvänum förr. Förra gången för ca 25 år sedan men lite oftare när jag var barn. Min mormor bodde nämligen inte så långt därifrån och det var dit man alltid åkte för att handla när jag var på besök hos henne.
Orten är belägen på Varaslätten, i ett jordbrukslandskap, och är ursprungligen en järnvägsort utefter Västgötabanan med tillväxt under 1800-talets senare del. I dag är Kvänum, trots sin ringa storlek, en betydande industriort.

Trots att jag varit här förr kände jag inte igen mig alls.
Idag är det dessutom närmare 10 cacher i ortens närhet så det var värt ett besök, om inte annat för att bättra på statistiken. Alla cacher var enkla så vårt mål för förmiddagen att finna 19 cacher lyckades.
Håller nämligen på att göra klart en challenge: Challenge #080 You whish you never took that PT
För mig fattas bara en dag med 28 cacher men Lena har några dagar till att fylla, bl.a 19.

Annars startade denna tidiga måndagsmorgon på coop extras parkering i Falköping som så många gånger förr kl 08.20. Först styrdes färden mot Lidan 1 (Björnabro).



Ett vackert ställe i morgonsolen med alla fåglar som kvittrade för fullt. Såg även att flera av träden här var på väg att slå ut.
Vidare färd ut på varaslätten! Varje gång jag kommer ut dit så blir jag lika fascinerad av hur platt landskapet är. Hemma i platåbergslandskapet är det ju minst sagt kuperat på de flesta ställen! Måste vara underbart att cykla här där man slipper de flesta uppförsbackar. Cykelvägen #4 och de andra i samma serie fick vi dock åka bil till då det var alltför långt för oss att cykla hit.
Bjertorp Slott är ett fint ställe. "Mitt på den vackra Varaslätten mellan Skara och Göteborg finns Sveriges yngsta jugendslott från 1914, Bjertorp Slott. Idag är slottet ett hotell för konferenser, fester, golfspelare, bröllop och alla som vill njuta lite extra."



Fast jag undrar om inte porten in imponerade mest på mig. Min minst sagt rena bil skämdes lite bredvid pampigheten.



Vi åkte in och tittade även på slottet men det var inte lika ståtligt.
Fyrunga kyrka var nästa stopp.



En riktigt vacker kyrka mitt ute på slätten. Fyrunga nuvarande kyrka är från 1874.
Mitt i Fyrunga by, belägen på en liten bergknalle och synlig vida omkring, reser sig kyrkan. Den är en s.k. centralkyrka med tornbyggnaden mitt över kyrkorummet och från dess torn har man en vidsträckt utsikt över västgöraslätten.

Lite nostalgisk var allt denna tripp då de flesta ortnamn är väl kända för mig sen min barndom men det var som sagt ett antal år sedan jag besökte dem sist.
Färden vändes åter efter logg nr 19 kl 11.50. Då hade vi även hunnit vara "panelhönor" bland alla fåglarna vid Tegelbruksdammen i kvänum där vi passade på att inta dagens fikakorg.

Trackback
RSS 2.0