Och så lite bergsklättring...........

Jag har gjort det igen! Träffat en ny kompis via facebook! Precis som förra gången, när jag träffade U+L på detta sätt, så kändes det även idag helt rätt när vi möttes i skogen.
Dagens nya geokompis är carjonwil som jag hoppas få förmånen att träffa många gånger till framöver.
Men varför börja med att ta några lätta gömmor.......
Jag lyckades verkligen med konststycket att föreslå två, inte helt lätta gömmor men ack så bra det ändå blev! Det är ju inte alltid man kollar upp allt lika bra som man borde innan man ger sig iväg hemifrån........

Vi började dagen med att i "rask takt" klättra uppför billingen mot A fine view over landscape. Skaraborgs äldsta gömma faktiskt! Sen var väl rask takt kanske inte helt med sanningen överensstämmande, väl framme vid gömman konstaterade Carina att vi hade ägnat närmare en timme åt att förflytta oss 1 km.......Men så gick vi ju den här vägen också, ingen asfalt precis!

Jättadalen utanför Öglunda är en riktigt fin plats men det var nu längesen jag var där sist. Vi konstaterade att fast vår väg inte var lätt så var den lättare än den kunde varit om man gått från andra hållet......
Vi började leta och hittade snart en burk......med bostongurka årsmodell -93. Snart visade sig även den vi ville hitta och vi kunde nöjt signera loggen och klättra upp till stigen igen.

Jättadalen är en imponerande, djupt nedskuren bäckdal. Från parkeringsplatsen vid Öglunda kyrka leder stigen genom lummig lövskog och går längs bäcken upp i en granskog med offerkälla, rasbranter och pelarförklyftad diabas. Från vattenfallet vid bergskanten erbjuds en storslagen utsikt över Valle härad. Stigen går vidare söderut och passerar Öglunda grotta, som är en blockfylld klyfta i diabasen.

Vi vandrade vidare på den stigen till nästa gömma som många blågubbat innan oss. En 4/4. The Cave of Öglunda.
Vilken spännande plats! En riktig utmaning som faktiskt hittades oväntat snabbt. Det fanns ju rätt många ställen att gömma en mikro på här.......
Många feta fina spindlar gillade även grottan där man kunde sitta hyfsat bra uppe i taket bara man tog spjärn ordentligt. Smidighet är ju inte min starkaste sida men envis är jag!

Ännu en gång är dt bevisat att kvinnor kan!
Vi fortsatte vår vandring ner mot Dårarnas Tempel. Ett synnerligen märkligt ställe som låg mitt på ett kalhygge med fin utsikt över trakten. Här har konstnären Bengt H (Cassiopejas far) byggt en liten stuga i spartansk stil. Det firas sommarsolstånd, vintersolstånd och diverse filosofiska aftnar inom dessa väggar.

Naturfolkens ideal hålls högt i brasans sken. Undrar om det fortfarande firas någonting här för det var rätt förfallet.

Ingen sån här utflykt utan fika. Efter att ha traskat runt lite på hygget på jakt efter lämpliga stubbar bestämde vi oss helt enkelt för att bara slå oss ner igräset utanför "templet". Underbart gott!
Så var det rakaste vägen åter mot bilen efter detta. En liten promenad på ca 6 km som bara kan rekommenderas!