Födelsedagscaching, kattmannens stuga och jättegryta!

Efter frukost på sängen (denna ojämna födelsedag) som familjen bjöd på, gav vi oss ut på en liten förmiddagstur.




Jag fick en riktigt fin present av Lena, en alldeles egen födelsedagscache. Här var min korta stege bra att ha och sen började det kluriga.......Som tur var kom ingen bil när jag klurade!
Tack!!!! En bra start på dagen!

Vidare in till skövde där Lena tankade och vi passade även på att kolla till boulognerskogens ?. Någon hade nämnt i tidigare logg att attribut var nödvändiga så vi rustade oss och begav oss till rätt plats. Kan väl bara säga att jag plockade fram burken utan att Lena ens fått fram utrustningen. Tur vi inte tog med stegen! Kan inte förstå att vi inte hittade den förra gången......




Så till dagens huvudattraktion: Kattmannens stuga. Kommer ihåg alla artiklar om den gamle mannen som bodde på en "hemlig plats" uppe på billingen ovanför Varnhem för ett par år sedan. Han cyklade nästan dagligen till Skara för att handla mjölk till sina katter, trots att han var över 90 år. När hans stuga brann ner bosatte han sig i hönshuset och det samlades då in pengar till en barack åt honom att bo i istället.
Detta var en spännande plats och det var inte helt lätt att veta vilken väg vi skulle ta dit. Många vägar bär upp på berget men ingen till just denna plats. Vi valde knappast rätt väg, för den vägen vi tog kan farbrorn knappast ha cyklat......



Hönshuset


Det var en himla massa bråte överallt och det låg säkert mer under snön. Den nerbrunna stugan stod kvar som den var, baracken stod där också och då den var öppen kikade vi såklart in. Inte speciellt fräscht.......Hittade medicinburkar med farbrorns namn på och konstaterade att han skulle fyllt hundra år i år.
Vidare mot hönshuset. Det var faktiskt riktigt trevligt om man nu bortser från bråten och smutsen. Sängen stod kvar, liten spis, diskbänk och över en stol hängde några gamla kläder. Kändes som han faktiskt bodde kvar i sitt hönshus även sen han fått baracken........



Nåväl, anledningen till besöket var ju även en geocache och vi följde hintens anvisning och tog var sin del. Här konstaterade jag att nu minsann börjar åldern ta ut sin rätt. Jag valde rätt del men såg inte den stora burken trots att den stod framför näsan på mig.



Sen var det dags för födelsedagsfika. Vi hittade en bänk som vi flyttade så den står under ett av alla gamla fruktträd.



Fin utsikt hade både vi och farbrorn en gång i tiden



Åter till bilen och vidare mot koundergång och Jättegrytan av billinge skatter

Vi stannade vid en vacker gammal stenbelagd väg som jag spanat in varje gång vi åkt till skara. Kul att få stifta närmare bekantskap med den!



Gpsen visade endast ca 250 meter från koundergången så vi bestämde raskt att det hinner vi innan vi måste hem. Det måste ju bara vara uppför backen här.......och lite till. Jomenvisst. Uppför världens backe, för att upptäcka att, oj då det är visst längre bort, mot nästa backe! Ner för den första backen, sista biten var en sådan där då man bara måste springa lite..... Så uppför nästa backe och där borde väl burken vara nånstans?! Undrar bara var grytan är nånstans, det verkar ju vara en helt ordinär kohage här uppanför krönet. Men jösses! Vilken GROP!!!!!!!!



Är det säkert att inte E.T landade här?????? En jättestor, helt rund grop mitt ute i kohagen. Om vi nu inte hade knatat uppför två backar innan så hade jag gett mig ner i denna med bara för att få uppleva känslan. Mäktigt! Hit blev det återbesök med pulka och barn någon vecka senare.
(ser ni barnen på kortet?)



Trackback
RSS 2.0