Askersund

 
 
 
Jag har ju alltid gillat närheten av vatten.
Men eftersom jag hittills aldrig lyckats bosätta mig så jag har sjöutsikt (om man undantar byns reningsdamm), så brukar jag trösta mig med att det nog är kallt på vintern på de vackra, sjönära platserna.
 
 
Hittills har min lilla tröstfilosofi visat sig stämma bra.
 
Årets sista söndag hade jag lyckats lura med mig maken på en liten tripp till Askersund tillsammans med titticc och ladybird3. Eftersom vi var lite tidiga gjorde vi ett snabbstopp vid ovanstående, vackra, sjönära plats: Olshammar. En gömma från 2002 med originalloggbok i gott skick på plats! Inget jag visste när jag stannade så det blev en glad överraskning!
 
Jag har varit i Askersund tre gånger i mitt liv. En gång en sanslöst, varm sommardag och två gånger mitt i vintern. De båda sista gångerna har det just varit allt annat än varmt. 
Men ändå, fast att det är mitt i mörkaste vintern, så är Askersund en trevlig liten stad, även om den är kall vintertid.
 
Askersund är även wherigostaden nr 1. Här finns inte mindre än tre sådana inne i centralare delarna av staden. Även utanför finns det ett par till, men de sparade vi till en annan gång.
Att ge sig på en wherigo är alltid spännande! En annorlunda cachetyp, nästan som ett spel IRL som jag gillar riktigt mycket!
Vi började med en lätt, liten uppvärmning: Hembygdsparken.
 
 
Här var stegen korta. 15 meter hit, 20 meter dit, alltmedans vi blev visade de fina husen i parken. En riktigt mysig plats, deras hembygdspark, med vackra gamla hus som alla hade en egen historia. Här fick vi svara på lite frågor, som alla gick att besvara bara man läste på skyltarna.
 
 
 
Detta var en lite längre vandring, inne i stadens trähusbebyggelse. Väldigt många fina hus finns det i denna stad!
 
 
Den sista vi gjorde var The great fire of Askersund. Vi fick följa i spåren av branden i Askersund den 6 juni 1776. Det gällde att försöka rädda vad som räddas kunde av den gamla staden. Här blev vi visade platser där det hela utspelade sig den dagen. Det var nog den jag gillade bäst. Alla funkade hur bra som helst att spela och det var vi glada för. Wherigo har ju ett rykte om sig att ibland krascha mitt i spelet och då är det bara att börja om från början.......
Några trevliga multi passade vi även på att ta. Gammalt till nytt och Askersundshamn. Vi fick räkna fönster och dörrar och nog tittade de lite fundersamt på oss, de som satt innanför fönstren och fikade, när vi räknade den byggnadens fönster, mm........
En letterbox blev det med. Joel Haugardsgatan. Den började lite konstigt med enbart en parkeringskoordinat nere vid detta annorlunda träd.
 
 
 
Vi klurade en stund eftersom vi skulle få fram information från en skylt och där fanns ju ingen skylt, däremot var hela platsen intill avspärrad och markarbete pågick. Men bara man läste lite noggrannare i beskrivningen så insåg vi att första skylten låg 300 meter bort och sen var det inga problem.
 
Mat måste man ju ha och även fika.
 
Vi åt suveränt god mat på värdshuset strax intill dessa fina polkagrisar, kunde nästan tro att vi befann oss närmare Gränna än vi gjorde denna dag.
 
 
 
Fikat hade vi med oss och det måste intas i någorlunda skyddat läge då det blåste isvindar från vättern.
Titti frös visst bara lite om handen, enligt henne själv, trots att hela hon skakade.......
Helt klart, sjöutsikt är fint, men ack så kallt på vintern.......
 
 
En mysig dag tillsammans blev det och jag hoppas kunna återkomma en varmare dag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0